۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85502127
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

محققان آمریکا: ویتنام جزیره‌سازی در دریای جنوبی چین را شتاب بخشیده است

تهران- ایرنا- درحالیکه تحرکات نظامی ایالات متحده همراه با متحدانش در همسایگی چین با ادعاهای حاکمیتی افزایش یافته است، محققان آمریکایی می‌گویند که ویتنام جزیره‌سازی در دریای جنوبی چین را سرعت بخشیده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که ویتنام کار لایروبی و دفن زباله را در دریای جنوبی چین افزایش داده و تقریباً به اندازه مجموع ۲ سال گذشته زمین جدید ایجاد و زمینه را برای رکورد سالانه ساخت جزیره فراهم کرده است.

بخش «ابتکار شفافیت دریایی آسیا» متعلق به مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی با بیان اینکه ویتنام در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ میلادی ۱۶۳ هکتار و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۴۰ هکتار زمین ایجاد کرده، در گزارش جدیدی عنوان کرد که از نوامبر ۲۰۲۳ (آخرین گزارش این اندیشکده مستقر در واشنگتن) ویتنام ۲۸۰ هکتار زمین جدید ساخته است.

پکن که از سال ۲۰۱۳ در حال ساخت جزایری در دریای جنوبی چین است، حاکمیت بر بخش‌های وسیعی از این آبراه از جمله مناطقی که ویتنام در آن جزیره‌سازی می‌کند را از برای خود می‌داند.

این دریا یکی از مناقشه‌برانگیزترین آبراه‌های جهان است که سالانه بیش از سه تریلیون دلار آمریکا مراودات تجاری از طریق آن انجام می‌شود.

چین، برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام ادعاهای حاکمیتی بر بخش یا تمامی جزایر اسپراتلی مطرح کرده‌اند.

شرایط حاکم این نگرانی را ایجاد کرده است که این منطقه در حال تبدیل شدن به نقطه اشتعال است و می تواند عواقب جدی در امور جهانی داشته باشد.

این وضعیت در حالی است که منطقه مورد اشاره به علت مداخله‌های آمریکا و ایجاد تحریکات نظامی، به شدت پرتنش است.

چین و فیلیپین بر سر جزیره مرجانی توماس شوال دوم اختلاف دارند؛ فیلیپین در سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان بخشی از ادعای مالکیتش بر آن، به صورت تعمدی کشتی جنگی سیرا مادره برای دوران جنگ جهانی دوم را به گل نشاند و تعدادی نیرو را به صورت گردشی بر روی این کشتی مستقر کرد.

از سوی دیگر واشنگتن با ارائه تسلیحات به تایوان که چین آن را جزو سرزمین اصلی خود می‌داند، اعتراض پکن را برانگیخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha