ساختارسازی برای جوانی جمعیت، مولود دولت سیزدهم/پیشروها در کرمان جایزه گرفتند

کرمان - ایرنا - دولت سیزدهم با درک جایگاه و اهمیت موضوع جوانی جمعیت و تشکیل ستاد ملی جمعیت، این مهم را به مساله‌ای محوری در جامعه تبدیل کرد و امروز(شنبه) در ادامه همین رویکرد، جایزه استانی جوانی جمعیت در کرمان نیز به افراد و فعالان این کار اهدا شد.

به گزارش ایرنا، سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ با مهمترین مطالبه مبنی بر پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت ابلاغ شد.

پس از آن در سال ۱۳۹۵ سیاست‌های کلی خانواده به تصویب رسید که به واسطه این برنامه کلان و راهبردی، لزوم محور قراردادن خانواده در برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و قوانین مورد تاکید قرار گرفت.
در همین زمینه کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی نیز پس از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به مجلس تقدیم کرد.

در جلسه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ بود که این کمیسیون، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب و پس از موافقت مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال، دهم آبان ۱۴۰۰ موافقت کرد.
قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در نهایت ۲۸ آبان ۱۴۰۰ از سوی ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد و دبیرخانه ستاد ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
مهمترین وظایف و برنامه‌های این ستاد، تهیه برنامه متناظر قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با تقسیم کار ملی، تعیین نقش، ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های مرتبط با این قانون و نظارت بر نقش‌های تعیین شده،‌ پیشنهاد اعتبار دستگاه‌های مرتبط در بودجه سنواتی در موضوع جمعیت و فرزندآوری، تدوین شاخص‌های ارزیابی و سنجش اقدامات اثربخش بر رشد ازدواج و فرزندآوری به تفکیک بخش‌ها خانواده و اهدای سالانه جایزه ملی جوانی جمعیت از جمله این وظایف شمرده شده است.

اما ذیل اقدامات کشوری، اهتمام به انجام این الگو در کرمان توسط مسئولان، مردم و انجمن های مردم‌نهاد منجر به اتفاقاتی شده که در پی آن مسئولان استانی بر آن شدند امروز همزمان با سالروز ازدواج حضرت (علی) و حضرت زهرا (س)، دومین رویداد استانی جایزه جوانی جمعیت برگزار و این جایزه را به افراد لایق دریافت آن اهدا کنند.

در این جلسه همچنین اعلام شد که درمراسم اهدای جایزه ملی، کرمان در کنار ۲ وزارتخانه دیگر به عنوان جایگاه برتر در این زمینه قرار گرفته بود.

ساختارسازی برای جوانی جمعیت، مولود دولت سیزدهم/پیشروها در کرمان جایزه گرفتند
طباطبایی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان

در این آیین که با حضور استاندار، مدیران کل، برخی فرمانداران، مسئولان انجمن های مردم نهاد و گروه های مردمی در سالن شهید مرتضوی کرمان برگزار شد، مریم‌السادات طباطبایی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان بر ضرورت ترویج ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد.

وی با اشاره به سفارش‌ های رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای این موضوع مهم تصریح کرد: چنانچه از جوانی جمعیت غفلت کنیم در آینده عنصر لازم برای پیشرفت کشور را نخواهیم داشت و اگر امروز به فکر نباشیم فردا دیر است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان از حمایت‌های استاندار در زمینه حمایت از طرح جوانی جمعیت تشکر کرد.

ساختارسازی برای جوانی جمعیت، مولود دولت سیزدهم/پیشروها در کرمان جایزه گرفتند
عکس آرشیوی است

عنبرآباد، موفق در اجرای طرح جوانی جمعیت

فرماندار عنبرآباد نیز به عنوان‌ یکی از شهرستان های موفق در انجام طرح جوانی جمعیت در این مراسم با اشاره به اینکه این شهرستان با ۹۶ هزار نفر جمعیت باوجود مشکلات، آمار قابل توجهی در بخش زاد و ولد داشته است افزود: پرجمعیت ترین خانواده قرآنی استان کرمان با ۲۹ نفر جمعیت در این شهرستان زندگی می کنند که ۲ نفر از این خانواده حافظ کل قرآن، برخی دیگر حافظان پنج جزء و قاری بین‌المللی هستند.
ساختارسازی برای جوانی جمعیت، مولود دولت سیزدهم/پیشروها در کرمان جایزه گرفتند

بحران جدی شتاب سالمندی
دکتر نوذر نخعی استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: طبق آمار در صورتی که بیش از هفت درصد جمعیت کشوری سالمند باشد آن کشور در حال پیر شدن است.
وی افزود: ۳۲ درصد کشور ما در سال ۱۴۲۹ سالمند خواهد بود و این بحرانی جدی است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه ایران در شتاب سالمندی جزو رتبه های اول قرار دارد و در این زمینه کره‌جنوبی به دلیل نوع نگرش بانوان این کشور نسبت به ازدواج و فرزند آوری وضعیت بحرانی تری دارد.

وزارت تنهایی در انگلیس
وی به وجود وزارت تنهایی در انگلستان اشاره کرد و افزود: برای مقابله با بحران سالمندی باید از خانه آغاز کنیم و به همین منظور ارج نهادن به مقام مادر در خانه و محل کار موضوعی مهم است.

نخعی خطاب به مدیران کل در استان کرمان بر اهمیت قائل شدن به امنیت شغلی برای بانوان در ادارات تاکید کرد و گفت: والدین نیز باید مراقبت داشته باشند اختلافات خود را با گذشت و ایثار حل کنند تا هم فرزندان شاهد تخریب وجهه و مقام پدر یا مادری نباشند و علاقه مند شوند پدری و مادری را تجربه کنند و هم مقام مادر در خانه تکریم و فرزندان از محبت خانواده اشباع شوند.

ساختارسازی برای جوانی جمعیت، مولود دولت سیزدهم/پیشروها در کرمان جایزه گرفتند

بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه های ناباروری را می پردازد
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان نیز گفت:۹۰ درصد هزینه های درمان ناباروری زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارد و این موضوع باعث شده تا مراجعه به مراکز درمان ناباروری نیز بالاتر رود.
محمد جعفری اظهارداشت: ۱۷ هزار زوج نابارور در سطح استان کرمان شناسایی شده که آن ها را به سمت درمان ناباروری ترغیب کرده ایم و پیامک آگاه سازی نیز برای آن ها ارسال شده است.
وی بیان کرد: با مراکز درمان ناباروری در سطح استان کرمان نیز قرارداد همکاری توسط بیمه سلامت و سایر بیمه های مطرح منعقد شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به بحران پیری و فرزندآوری در بحث خدمات بیمه ای اضافه کرد: سازمان بیمه سلامت، خانواده ها و همچنین زوج های جوان فاقد بیمه را به صورت رایگان تخت پوشش بیمه قرار داده است.
جعفری افزود: زنان باردار و کودکانی که به دنیا می آید نیز می تواند تا پنج سال به صورت رایگان از خدمات بیمه ای استفاده کنند.
وی توضیح داد: در بخش خدمات بیمه ای نیز سه دهک پایین جامعه به صورت رایگان در حوزه بستری خدمات دریافت می‌کنند بدین صورت که اگر فردی جزو سه دهک پایین جامعه نیاز به بستری داشته باشد تمام هزینه درمان آن ها رایگان است ‌.
تامین شیرخشک برعهده بیمه سلامت است
وی با اشاره به اینکه بستری کودکان زیر هفت سال نیز رایگان است تصریح کرد: برای اولین بار تامین شیرخشک به بیمه سلامت سپرده شده و حدود ۴۰ درصد هزینه های شیرخشک که از محل عرضه دولتی بود توسط سازمان بیمه سلامت پوشش داده می شود.
وی همچنین با اشاره به فرهنگ سازی در بحث جوانی جمعیت و فرزندآوری نیز گفت: برای اولین بار در کشور پویش هزار روز طلایی زندگی در سطح استان کرمان توسط سازمان بیمه سلامت و با کمک دانشگاه علوم پزشکی آماده شد.
جعفری بیان کرد: این پویش در شهرستان های کهنوج و زرند به صورت پایلوت آغاز به کار کرده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان اظهارداشت: در این پروژه مسایل آموزشی و پویش آگاه سازی عمومی مدنظر قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: توجه افراد خانواده و جامعه به زن باردار و مادر شیرده و همچنین حمایت تغذیه ای، مکمل های دارویی و کنترل هایی که در دوران بارداری تا پایان ۲ سالگی باید انجام شود در این پویش مد نظر است.
وی عنوان کرد: کتاب های متعددی در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت که مولف آن ها نویسندگان استانی بودند را به چاپ رساندیم‌.
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: کتاب‌های هزار روز طلایی ۲۰هزار جلد، آسیب های تک فرزندی و جلوگیری از ناباروری در مردان هر کدام ۱۰ هزار جلد از جمله کتاب های بود که در این حوزه به چاپ رسیده است.
وی افزود: همچنین با مرکز صدا وسیما قرارداد همکاری داشتیم تا در طول سال کلیپ هایی را برای جلب توجه خانواده ها به فرزندآوری و جلوگیری از بحران سالمندی پخش کنند.

ساختارسازی برای جوانی جمعیت، مولود دولت سیزدهم/پیشروها در کرمان جایزه گرفتند
فداکار استاندار کرمان

کرمان جزو استان های جوان/ تقدیر با حضور رییس جمهور فقید
استاندار کرمان نیز گفت: کاهش شدید نرخ جمعیت را باید با فرهنگ سازی برای افزایش جمعیت جبران کرد.
محمدمهدی فداکار اظهار داشت: کرمان سال گذشته جزو استان‌های جوان بود و در کنار وزارت راه و وزارت تعاون، استانداری کرمان در دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت با حضور رییس جمهور شهید تقدیر شد.

وی ادامه داد: این رتبه محصول تلاش های نهادها و گروه‌های مردمی است که با احساس وظیفه و اجرای دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی دست از تلاش نکشیدند.
فداکار افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در تحقق اهداف این طرح زحمات زیادی متقبل شده و دستگاه‌های اجرایی زیادی با انرژی پای کار بودند.
وی با اشاره به ارائه تسهیلات در بخش جوانی جمعیت از طریق کمیته امداد و اقدامات آموزشی آموزش و پرورش ادامه داد: باید بر روی آموزش در مدارس استان با وجود ۷۰۰ هزار دانش‌آموزی که پدران و مادران آینده هستند کار کرد.
استاندار کرمان تاکید کرد: ادارات باید حداکثر حمایت را از مادران باردار و شیرده داشته باشند.
وی همچنین به اقدامات برخی بانک‌ های استانی به دلیل‌ حمایت از طرح جوانی جمعیت با پرداخت تسهیلات اشاره کرد و این اقدامات را قابل تقدیر دانست.

به گزارش ایرنا در این همایش از برخی فعالان سازمان های مردم نهاد استان تجلیل شدند.

همچنین در بخش دستگاه های اجرایی دخیل در حمایت از طرح جوانی جمعیت نیز مورد تجلیل قرار گرفتند که در این بخش سردار محمدعلی نظری سپاه ثارالله استان، فرمانده ارتش جنوب شرق، مدیر کانون پرورش فکری استان، مدیرکل تبلیغات اسلامی، رییس دانشگاه شهید باهنر، مدیران کل راه و شهرسازی شمال و جنوب، مدیر ستاد اجرایی فرمان امام در استان ، اسدی کارشناس جمعیت امور بانوان، سعید مشاور درمان تامین اجتماعی، فاطمه سادت حسینی، حبیبه بشیری، مدیر درمان تامین اجتماعی استان، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان،مدیر بیمه سلامت استان، مدیرکل کمیته، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و در بخش خانواده ها زهره طالبی، مهلاسادت مهدوی، فریبا شهریارپور به عنوان خانواده های داری چهار تا ۶ فرزند و فرمانداران شهرستان های رودبارجنوب، زرند و عنبرآباد تجلیل شدند.
همچنین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان با اهدای انگشتر حاج قاسم که توسط یکی از نزدیکان این شهید به وی اهدا شده بود به دکتر نوذر نخعی مراتب تجلیل از زحمات ارزشمند این دانشمند پزشکی اجتماعی در کرمان را به تصویر کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha