جذب سرمایه‌گذاری از اقلیم کردستان عراق تا گسترش توریسم درمانی

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان بعد از بازگشت از سفر اقلیم کردستان عراق و دیدار با مسئولان آن منطقه، در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، دستاوردهای این سفر از جمله در بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری، کشاورزی و توریسم درمانی را تشریح کرد.

اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بعد از نشست اول سال گذشته استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران با استانداران اقلیم کردستان عراق که در ارومیه برگزار شد، دومین دور این نشست ها امسال به میزبانی شهر اربیل عراق برگزار شد.

وی افزود: استانداران منطقه اقلیم و سه استاندار کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه در نشست اربیل حضور داشتند و در موضوعات مختلف فرهنگی، تجاری و اقتصادی مباحثی مطرح شد.

استاندار کردستان یادآور شد: یکی از نکات قابل توجه، در این سفر، ابراز تاسف عمیق مسئولان اقلیم کردستان نسبت به شهادت آیت الله رئیسی و حسرت از دست رفتن سفر شهید رئیسی به اقلیم بود که قرار بود هفته گذشته انجام شود.

زارعی کوشا به این هم اشاره کرد که مسئولان اقلیم، از جمله رئیس حکومت، نخست وزیر و مسئولان اتحادیه میهنی کردستان، در روز تشییع پیکر شهدای خدمت، در ایران حضور یافتند که در این سفر از اظهار همدردی آنان قدردانی شد.

بهبود محسوس ارتباطات بین اقلیم کردستان و ایران

استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه در این سفر بهبود کاملا محسوسی در ارتباطات و شرایط بین کشور ایران و اقلیم کردستان مشاهده شد، افزود: در این سفر نچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق به سفرش به ایران اشاره کرد و به طور خاص از صمیمیت رهبر معظم انقلاب بسیار اظهار شعف می کرد.

استاندار کردستان ادامه داد: در این سفر موضوعات بین استان های مرزی کشورمان با منطقه اقلیم مطرح شد و روی مسائل مطرح شده سال گذشته، بحث های مفصلی صورت گرفت.

زارعی کوشا یادآور شد: از جمله موضوعاتی که سال گذشته دنبال کردیم و امسال مورد توجه بود، تسهیل شرایط تعاملات و تبادلات اقتصادی و فعال کردن بیش از پیش پایانه های مرزی بود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پایانه مرزی باشماق یکی از مهمترین پایانه های کشور و بسیار مورد توجه مسئولان اقلیم است، در نشست های مشترک و دوجانبه با استاندار سلیمانیه گفت و گوهایی داشتیم و موانع بسیاری برطرف شد.


افزایش ۲۰۰ درصدی ترانزیت در مرز باشماق

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش افزود: در ۲ ماه گذشته، شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی تزانزیت از مرز باشماق بودیم که نتیجه برطرف شدن موانع و تسهیل گری در امر مبادلات است.

زارعی کوشا یادآور شد: در این سفر بر تسهیل گری بیشتر در بحث مبادلات تجاری تاکید و در بحث برنامه ریزی برای انجام کارهای مشترک فرهنگی و فعالیت های حوزه مهارت آموزی و توسعه مهارت تبادل نظر شد.

وی اضافه کرد: همچنین مسائل کشاورزی و کشت نیابتی، مبادله علوم و فنون کمک کننده به افزایش تولید و بهره وری بیشتر در بخش کشاورزی مورد بحث قرار گرفت.

استاندار کردستان ادامه داد: در مورد مسائل شهرستان های مریوان، سقز، بانه و سروآباد نیز به صورت اختصاصی بحث شد.

تاکید روی فعال کردن بازارچه های مرزی کردستان

زارعی کوشا اضافه کرد: در نشست با نچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم، وزیر کشور و استانداران منطقه اقلیم، بر ضرورت فعال کردن بازارچه های مرزی و آمادگی استان برای این مهم تاکید شد.

وی گفت: در آن نشست اعلام کردم که برای بازگشایی بازارچه های مرزی هه نگه ژال، گله سور، خانم شیخان، مله خورد و سیف آمادگی کامل داریم که طرف مقابل اعلام کرد نیاز به هماهنگی با دولت مرکزی دارند؛ ضمن اینکه اشتیاق و رضایت خود را برای فعال کردن بازارچه های ذکر شده، بیان کردند.

استاندار کردستان یادآور شد: امیدواریم در سال جاری این موضوع تا حد زیادی پیش برود البته طراحی هایی داریم که دنبال خواهیم کرد.

زارعی کوشا اضافه کرد: در مجموع نشست های بسیار خوب و گفت و گوهای رسانه ای با چند شبکه فعال در اقلیم داشتیم که روی موضوعات خاص استان کردستان بحث کردند و از برخی اتفاقات خوب و پروژه های بزرگ دراستان، اظهار خوشحالی می کردند.

درخواست عراقی ها برای اتصال راه آهن سنندج به مرز باشماق

زارعی کوشا در بخش دیگری از سخنانش گفت: از موضوعات مورد توجه در سفر به اقلیم، درخواست مسئولان این منطقه برای ادامه خط آهن سنندج به سمت مرز باشماق بود؛ وعده ای که رئیس جمهور شهید در روز بهره برداری داد.

استاندار کردستان تاکید کرد: در حال حاضر مطالعات طراحی شروع شده که بعد از اتمام طراحی، باید شاهد ردیف بودجه و اجرای آن باشیم که برای کشور ایران و منطقه اقلیم بسیار موثر خواهد بود.

زارعی کوشا افزود: اشتراکات فرهنگی، قومی و زبانی بین ما و اقلیم کردستان عراق، بسیار بالاست و این اشتراکات ظرفیت ویژه ای برای توسعه ارتباطات و استفاده از ظرفیت های دوجانبه است.

وی با بیان اینکه شرایط توسعه گردشگری درمانی در کردستان فراهم است، اضافه کرد: طرف عراقی درخواست هایی برای ارائه خدمات درمانی به مردم منطقه اقلیم در استان کردستان و استان های همجوار داشت که با توجه به روند توسعه یافته بخش بهداشت و درمان استان، می توانیم بخش عمده ای از نیازهای درمانی اقلیم را تامین و حوزه گردشگری درمانی را فعالتر کنیم.

توافق با سرمایه گذاران عراقی برای فعالیت در کردستان

استاندار کردستان افزود: یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این سفر، اعلام فرصت سرمایه گذاری در استان کردستان بود؛ همچنانکه علاوه بر نشست های رسمی، در حاشیه نشست ها با تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران در اربیل و سلیمانیه، نشست های اختصاصی داشتیم و با برخی از آنان به توافقاتی رسیدیم و قرار است هفته آینده به کردستان سفر کنند و مقدمات سرمایه گذاری را در حوزه های مختلف برای آنان دنبال کنیم.

زارعی کوشا، فراهم کردن شرایط برای توسعه سرمایه گذاری سرمایه گذاران اقلیم در کردستان را جزو اولویت ها و تمرکز دولت در استان برشمرد و گفت: در گذشته برخی سرمایه گذاری هایی در استان وجود داشته که شاید با گره و موانعی مواجه شده که بحث های جدی صورت گرفت و امیدواریم طی ۲ سه هفته آینده برخی از موانع را که نیاز به ورود جدی ما دارد، برطرف کرده و به نتیجه نهایی برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha