پیشنهاد عضو شورای شهر درباره جمع‌آوری پسماند بیمارستانی

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد مراکز درمانی خیریه و یا مراکزی که هزینه‌های درمانی آنها پایین است، مشمول تخفیف و یا معافیت در جمع‌آوری پسماند بیمارستانی شوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شهرداری تهران، احمد صادقی روز یکشنبه با بیان اینکه مشکل خاصی در جمع‌آوری پسماند بیمارستانی وجود ندارد، گفت: براساس آخرین گزارشات دریافتی و با توجه به هزینه بالای دفن این زباله‌ها و ضرورت تفکیک با زباله‌های عادی؛ برخی بیمارستان‌ها این تفکیک را انجام نمی‌دهند و پسماند بیمارستانی بعضاً در کنار پسماند عادی جمع‌آوری می‌شود.

وی تاکید کرد: پرداخت هزینه برای تفکیک پسماند بیمارستانی و همکاری مراکز درمانی در این زمینه الزامی است و قطعا عدم همکاری در این زمینه تخلف محسوب می‌شود و نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

صادقی در ادامه پیشنهاد کرد با تقسیم بندی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی خیریه و یا مراکزی که قیمت تمام شده هزینه‌های درمانی آنها پایین است، مشمول تخفیف و یا معافیت در جمع‌آوری پسماند بیمارستانی شوند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۰ درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه ۶ میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.

گرچه از چند سال پیش وزارت بهداشت بیمارستان ها را موظف به بی خطرسازی و دفع مجزای زباله های عفونی و غیرعفونی از مبدا کرده، اما برخی کارشناسان مدعی هستند این اقدام در همه مراکز درمانی انجام نمی شود.

در شرایط کنونی حدود ۱۵ درصد پسماندهای بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می‌دهد که جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند و پسماندهای عفونی بیماری‌زا، قابل اشتعال، سمی و دارای قابلیت خورندگی هستند.

براساس مصوبه سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، زباله های بیمارستانی، عفونی و شیمیایی که برای سلامت جامعه تهدید محسوب می شود، باید ایمن سازی و تحت شرایطی خاص دفع شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha