انجام موفقیت آمیز نخستین عمل پیوند استخوان در مازندران

ساری - ایرنا -عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نخستین عمل جراحی پیوند استخوان بازوی یک جسد برای یک بیمار با شکستگی استخوان بازو در مازندران در بیمارستان شهید بهشتی بابل با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانیال حسین زاده روز یکشنبه اظهار کرد: ‌پیوند استخوان در این ناحیه‌ از بدن در مراکز پیشرفته کشور انجام می‌گیرد که خوشبختانه موفق شدیم برای نخستین بار در مازندران این پیوند را بر روی یک بیمار زن ۵۴ ساله در بیمارستان شهید بهشتی بابل انجام دهیم.

وی اظهار داشت: پزشکان می‌توانند از استخوان جسد برای پیوند استخوان و مفصل افرادی که در حوادث ترافیکی آسیب دیده یا بیمار هستند، استفاده کنند.

متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: عمل پیوند از استخوان اجساد هزینه چندانی به همراه نداشته و به طور معمول استخوان جسد درتهران و با اجازه خانواده فرد متوفی اهدا می‌شود که در صورت اعلام نیاز به بیمارستان‌ها در استانهای مختلف ارسال می شود.

فلوشیپ جراحی دست با اشاره به اینکه جنسیت در فرد گیرنده و دهنده استخوان مطرح نیست، اظهار کرد:‌ در عمل پیوند از استخوان غضروف و یا مفصل فرد متوفی قطعه‌ای از غضروف یا استخوان برداشته شده و در صورتی که سایز آن به فرد گیرنده بخورد، آن را پیوند می‌زنند.

هرآنچه باید از اولین پیوند استخوان بازوی جسد به یک بیمار در مازندران بدانید

وی با اشاره به این که "پروگزیمال هومروس"، قسمت انتهایی بالایی استخوان بازو است و یک آسیب شایع و جدی است، افزود: پیوند استخوان در این ناحیه‌ در مراکز پیشرفته کشور انجام می‌گیرد و خوشبختانه موفق شدیم برای نخستین بار در مازندران این پیوند را بر روی بیمار خانم ۵۴ ساله در بیمارستان شهید بهشتی انجام دهیم.

متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به این که وجود شکستگی ناپایدار و داخل مفصل در محل گردن آناتومیکال استخوان بازو، عمل جراحی را برای ثابت سازی شکستگی بسیار سخت کرده است، ادامه داد: در افراد جوان نیاز به اعاده کامل سطح مفصلی و حفظ استخوان بیمار با تمام اجزا آن هستیم و در این موارد اقداماتی مثل عدم جراحی و یا استفاده از پروتز بعنوان روش جایگزین قابل انجام نخواهد بود.

وی ادامه داد: استفاده از آلوگرافت استخوان فیبولا (پیوند استخوان از استخوان نازک نی ساق فرد دیگر) جهت حفظ راستای استخوان و فیکس کردن قطعات به این استخوان و جلوگیری از جابجا شدن بیشتر همراه با پلاکهای مخصوص در این منطقه از استخوان از روشهای نوینی است که بکار رفته است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این نکته که این جراحی نتایج خوبی را جهت اعاده حرکات بیمار و دامنه حرکتی و قدرت شانه داشته است، تصریح کرد: استفاده از قطعات متصل به کپسول مفصلی و جدا نکردن قطعات استخوانی و استفاده از نخ‌های غیرقابل جذب جهت ترمیم تاندون های شانه، و نیز در جوش خوردن بهتر قطعات کمک زیادی خواهد کرد.

هرآنچه باید از اولین پیوند استخوان بازوی جسد به یک بیمار در مازندران بدانید

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha