کارگزاری خادم که خالصانه به مردم خدمت می‌کرد

تهران- ایرنا- یک کارشناس مذهبی از سید شهیدان خدمت به عنوان یک کارگزار خادم یاد کرد که خالصانه به مردم خدمت می‌کرد و هیچگاه منصب ریاست جمهوری مانعی برای او در خادمی مردم نشد.  

حجت الاسلام محمدباقر ولدان در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا از مکتب شهید رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و گفت: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی یک کارگزار خادم بود که خالصانه، سخت کوشانه و دغدغه مندانه به مردم خدمت می کرد و هیچ گاه منصب و قدرت او، موجب غرور و تکبر و سستی اش در خادمی مردم نشد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در وصف رئیسی فرمود «رئیسی عزیز، خستگی نمی شناخت! در این حادثه تلخ، ملت ایران، خدمتگذار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد». اسلام بر خدمت به مردم تأکید فراوان دارد به گونه ای که در آیه ۱۷ سوره رعد آمده است «آنچه به سود مردم باشد، پایدار و جاوید خواهد بود و آنچه سودمند نباشد، مانند کف روی آب است که به زودی از میان می رود و اثری از آن باقی نمی ماند».

این استاد حوزه افزود: پیامبر (ص) فرمود «از امّتم آن کس که صبح کند و اهتمام به کارهای مسلمین نورزد از ایشان نیست» و در حدیثی دیگر از آن حضرت آمده است که «مردم عائله و جیره‌خواران خداوند هستند. محبوب‌ترین آنها نزد خدا کسی است که سودش به عائله خدا برسد و خانواده‌ای را خوشحال کند» در این راستا، عالمان دینی همواره برای خدمت به مردم مجاهدت می کردند و در راستای رسیدگی به فقرا در مقابل زورگویان ایستادگی می کردند.

وی ادامه داد: در حقیقت، انسان مومن، در ایمان و آرمان خدمت به دیگران، خود را فراموش ‏می‌کند و در پرتو چنین رویکردی، جامعه با تقویت روحیه خدمت جهادی در خود، به رونق واقعی دست خواهد یافت. انقلاب اسلامی نیز با اشاعه این نگرش، موجب ارتقاء شان انسان و ارزشگذاری و قدرشناسی از ملت مسلمان ایران شد که به عنوان مردم و خدمت به مردم را باعث جلب رضایت خداوند می شمارد.

کارگزاری خادم که خالصانه به مردم خدمت می‌کرد
حجت الاسلام محمدباقر ولدان، استاد حوزه

ولدان افزود: در نظام اسلامی همه مسئولان باید در خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند و یک نهضت خدمت به مردم راه بیاندازند و باید در بین مسئولان مسابقه خدمت‏گزاری و خدمت‌رسانی به مردم برقرار باشد و از طرفی در خدمتگزاری نباید تمایزی قائل شد. زیرا خدمتی تاثیرگذار خواهد بود که عمومی و برای همه مردم باشد.

وی اضافه کرد: در این نگرش،‌ قدرت به‌خودی‌خود نه ارزش مثبت دارد و نه ارزش منفی؛ به عبارتی قدرت به‌خودی‌خود نه نعمت است، نه نقمت ولی اگر برای خدا و برای خدمت به خلق خدا باشد، نعمت است و اگر برای دستاوردهای مادی و ارضای هوس ‏های انسانی باشد، نقمت خواهد بود.

نویسنده کتاب حکمت ولایی افزود: از منظر متفکران انقلاب اسلامی، مهم‌ترین حقوق مردم، داشتن حق رفاه اقتصادی و تأمین اجتماعی است که از جمله وظایف مسئولان در قبال مردم است و اینکه توجه ویژه به قشر محروم و مستضعف داشته باشند. لذا حکومت اسلامی، حکومتی است که برای مردم خدمتگزار است.

وی افزود: انقلاب اسلامی، نگاه مدیران را متحول ساخت؛ به طوری که مدیران، مسئولیت را به عنوان امتیاز تلقی نکرده؛ بلکه فرصتی برای خدمت می‌انگاشتند و سخن معروف شهید مظلوم آیت الله بهشتی که «ما شیفتگان خدمتیم، نه تشنگان قدرت» شاهدی گویا براین مدعاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha