۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85502972
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جنگل‌ و مراتع کلاله و مراوه‌تپه مستعد آتش‌سوزی در فصل گرما

گنبدکاووس- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه به‌دلیل نوع درختان و وسعت زیاد بیشترین شرایط را برای وقوع آتش‌سوزی‌ در روزهای گرم سال دارند.

عیسی گلبینی‌مفرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کلاله و مراوه‌تپه بیش از ۴۲۱ هزار هکتار اراضی ملی دارند که شامل ۲۶ هزار و ۹۸۶ هکتار جنگل طبیعی، ۵۴ هزار و ۶۲۳ هکتار جنگل دست کاشت و ۳۳۹ هزار و ۹۳۳ هکتار مرتع است.

وی وسعت کل مراتع استان گلستان را ۸۶۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بیشترین سطح این مراتع در ۲ شهرستان کلاله و مراوه‌تپه واقع است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، وجود درختان سوزنی برگ و کاهش رطوبت خاک را مهمترین علت مستعد بودن این نقاط برای آتش سوزی در فصل گرما دانست و افزود: در صورت شعله‌ور شدن آتش، با کوچکترین وزش باد احتمال گسترش حریق در درختان سوزنی برگ وجود دارد.

گلبینی‌مفرد ادامه داد: برای مقابله به موقع با هرگونه آتش سوزی در این عرصه‌ها از مجموع ۴۰ دیدبان حریق پیش بینی شده برای گلستان، ۲۰ نفر از اول تیر ماه برای کمک به نیروهای یگان حفاظت در اراضی ملی ۲ شهرستان کلاله و مراوه‌تپه مستقر می‌شوند و کار مراقبت و حفاظت از عرصه‌ها را برعهده دارند.

وی افزود: همچنین عرصه‌های جنگلی گالیکش و مینودشت استان گلستان در رتبه بعدی مستعدبودن برای آتش سوزی در فصل تابستان قرار دارند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: علاوه بر حضور مستمر ۵۰۰ نیروی یگان حفاظت در عرصه‌ها و جنگل‌های منابع طبیعی استان، دیده‌بانان حریق از مناطق تعیین شده سرکشی مداوم دارند و به محض مشاهده کوچکترین آتش سوزی قبل از گسترش آن اقدامات لازم را برای اطفا انجام خواهند داد.

وی با اشاره به کاهش وقوع آتش سوزی‌ها در ۲ سال اخیر، گفت: وقوع آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان در سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل در عدد و سطح به ترتیب ۴۸ و ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار است که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha