اسکای نیوز: رویکرد اروپا به مواضع پوپولیستی مشابه ترامپ نزدیک می‌شود؟

تهران-ایرنا- تحلیلگر سیاسی شبکه اسکای‌نیوز با اشاره به افزایش نفوذ راست افراطی در سراسر اروپا و نتایج نظرسنجی‌هایی که نشان از موفقیت احزاب پوپولیستی در انتخابات پارلمانی اروپا دارند، نوشت: گزارش‌ها و تحلیل‌ها نشان از "دونالد ترامپی شدن اروپا" دارند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا بولتن نوشت: از روز پنجشنبه گذشته (۱۷ خرداد)، حدود ۴۰۰ میلیون شهروند در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا این شانس را داشته اند که ۷۵۰ عضو پارلمان اروپا (EP) را انتخاب کنند. رأی دهندگان در بسیاری از کشورها در حال انتخاب اعضای تنها پارلمان فراملی فعال جهان هستند که نمایندگان آن از کشورهای مختلف و بر اساس ایدئولوژی های سیاسی متفاوت در بلوک های سیاسی خاصی گرد هم می آیند.

این گزارش «آدام بولتن» تحلیلگر اسکای نیوز افزود: پارلمان اروپا، نسبت به اکثر پارلمان های ملی، قدرت کمتری دارد. سیاست اتحادیه اروپا توسط شورای وزیران که رهبران منتخب کشورهای عضو هستند، هدایت می‌شود. برنامه‌ها توسط کمیسیون‌های ویژه و بوروکراسی‌های طراحی شده پیش می‌رود. پارلمان اروپا به بحث، اصلاح و ارائه طرح‌ها برای تبدیل شدن به قانون پرداخته و همچنین بر بودجه کمیسیون، اقدامات و احتمال انتصاب مجدد اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نظارت می‌کند.

نویسنده با اشاره به افزایش نفوذ راست رادیکال در سراسر اروپا افزود: به نظر می رسد در این انتخابات، جناح راست رادیکال در حال گسترش بوده و بر اساس نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که احزاب پوپولیست به پیروزی برسند.

در این مقاله رقابت‌های پارلمانی به عنوان نبردی با موضوع روح پوپولیسم اروپا و با محوریت جدال بر سر طرفداری از روسیه یا حمایت از ناتو توصیف شده که بین دو مدعی رهبری آن یعنی مارین لوپن از حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه (RN) و جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا و رهبر حزب راست‌گرای «برادران ایتالیا» (Fratelli di Italia) برقرار است.

طبق این گزارش، در آلمان، نیز حزب راست افراطی آلمان موسوم به «آلترناتیو برای آلمان» (AFD) پس از سوسیال دموکرات‌های اولاف شولتز، ‌صدراعظم این کشور در مقام دوم قرار گرفته اند.

انتظار می‌رود حزب راست افراطی «اجتماع ملی» (RN) که در پارلمان اروپا توسط جردن باردلا، نامزد پیشتاز برتر حزب اجتماع ملی، رهبری می‌شود، ۳۳ درصد آرا را در فرانسه کسب کند. این آمار بسیار بیشتر از حامیان حزب امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است. همچنین لوپن در حال حاضر محبوب ترین نامزد پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۷ - سال پایان ریاست جمهوری مکرون - است.

نویسنده احزاب راست اروپا را این چنین توصیف می کند: آن‌ها دارای روحیه ناسیونالیسم (ملی گرایی) قومی، ضد بیداری، اسلام هراسی و خصومت با مهاجران هستند و نسبت به تغییرات آب و هوایی، نهادهای چندجانبه از جمله اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی-ناتو گمان خوبی ندارند. این احزاب در موضوعات اقتصادی - بازارهای آزاد و میزان مداخله دولت - و مهمتر از همه در مورد روسیه دیدگاه‌های متفاوت هستند.

در این مقاله آمده است: در حالی که حزب راست‌گرای «برادران ایتالیا» جورجیا ملونی، «حزب قانون و عدالت» لهستان و سایر گروه های محافظه‌کار اروپایی از اوکراین حمایت می‌کنند، گروه «هویت و آزادی» که تحت سلطه حزب لوپن است، خواستار شهرک سازی برای واگذاری زمین به روسیه است و حزب راست افراطی آلترنانتیو برای آلمان (AfD)، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و «حزب آزادی» اتریش آشکارا از پوتین حمایت می کنند. راست رادیکال تنها در صورتی قادر به اعمال نفوذ کامل خود در پارلمان خواهد بود که ملونی و لوپن بتوانند در مورد مسائلی مانند اوکراین به توافق برسند وگر نه فون در لاین برای بار دوم به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب خواهد شد.

این گزارش در پایان نوشت: افزایش جناح گرایی مانع از آن می شود که پارلمان اروپا نفوذی را که می خواهد داشته باشد. با این حال ممکن است، پس از این انتخابات، هیچ گروهی نتواند به ایفای نقش رهبری پارلمان بپردازد. در این میان نکته مهم آن که، اتحادیه اروپا از طوفان پوپولیسم جناح راست افراطی در امان نخواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha