رسالت اربعین آزادگی و حسینی شدن است/ ضرورت کار فرهنگی موکب‌ها

تهران- ایرنا- موکب‌دار اربعین، ارائه بسته‌های محتوای فرهنگی به زائران را ضروری دانست و گفت: اربعین فقط یک پیاده‌روی و ارائه خدمات اسکان و پذیرایی به زائران نیست، رسالت جهانی اربعین ادامه حرکت عاشورا و کربلایی‌شدن، آزادگی و حسینی شدن است.

محمدناصر حسینی علایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: چند سالی است که برای ارائه خدمت به زائران آقا امام حسین(ع) راهی کربلا و نجف شده و در موکب حیدر کرار بیت الامیر(ع) در نجف ارائه خدمت می‌کنم، یکی از مهمترین موضوعاتی که باید برای آن فکری کرد مقابله با غارت فرهنگی است زیرا دشمن و گروه های انحرافی فرهنگ شیعه و آیین اربعین و اعتقادات زائران سیدالشهدا(ع) را هدف گرفته اند.

وی با بیان اینکه در این موکب که در عمود ۱۴ داخل شهر نجف مستقر است، گفت: در این ایام نباید تنها به فکر اسکان و تامین خوراک زائران حسینی بود، زیرا تهیه خوراک روح و روان زائران را نباید فدای اسکان و پذیرایی کرد.

علایی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌ها موضوع فرهنگی است، ادامه داد: به عنوان مثال سال گذشته برخی گروه‌های انحرافی با تهیه جزوات و کتابچه‌های کوچک با هدف زیرا سوال بردن اجتهاد و تقلید اقدام به تخریب این موضوع مهم می‌کردند.

وی افزود: این گروه‌های انحرافی به ادعای ثواب توزیع جزوات و کتابچه‌های خود با ارائه مبلغی اندک به افراد، به دنبال تخریب جایگاه اجتهاد و اختلاف در بین شیعیان هستند، لذا باید با آگاهی بخشی و کار فرهنگی و آموزشی با این جریانات مقابله کرد.

رسالت اربعین آزادگی و حسینی شدن است/ ضرورت کار فرهنگی در موکب‌ها

مراقب توطئه غارتگران فرهنگی در اربعین باشیم

این موکب‌دار هموطن با بیان اینکه برای مقابله با غارت فرهنگی هر موکب باید یک کمیته فرهنگی داشته باشد، گفت: حرکت بین المللی اربعین حسینی با ظرفیت بالایی که دارد باید بیش از مورد توجه قرار گیرد، این فرصت را باید مغتنم شمرده و کارهای بزرگ فرهنگی در خصوص معرفی جریان فکری شیعه را به انجام برسانیم و تنها به فکر اسکان و پذیرایی زائران نباشیم.

علایی اظهار داشت: در این ایام روزانه حدود ۱۰ هزار پرس غذا در سه وعده صبح، ظهر و شب تهیه و در اختیار زائران حسینی قرار می دهیم، اما کار فرهنگی را برای مقابله با کج‌روی‌های عده‌ای واجب‌تر می‌دانم.

رسالت اربعین آزادگی و حسینی شدن است/ ضرورت کار فرهنگی در موکب‌ها

عزیمت زودهنگام مشکل‌ساز می‌شود

علایی با بیان اینکه عزیمت زودهنگام ایرانیان در محرم به عراق از دیگر مشکلاتی است که سبب ایجاد زحمت برای موکب‌داران ایرانی و برادران عراقی می‌شود، گفت: این موضوع نیز مستلزم فرهنگ سازی است که به مردم آموزش داده شود که از چه زمانی جهت حضور در راهپیمایی اربعین به عراق عزیمت کنند که علاوه بر اینکه از معنویات این حرکت بین المللی بهره مند شوند برای دیگران نیز ایجاد زحمت نکنند.

وی بیان داشت: به نظر من یکی از زمان های مناسب برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی از پنجم ماه صفر تا دو روز پس از پایان اربعین است زیرا بیش از این زمان حضور در عراق سبب زحمت برای موکب‌داران ایرانی و عراقی است.

این موکب‌دار ایرانی اظهار داشت: حرکت عظیم و میلیونی اربعین حسینی با توجه به ظرفیت بالایی که دارد مستلزم کارهای فرهنگی بسیار است که بیش از این باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

رسالت اربعین آزادگی و حسینی شدن است/ ضرورت کار فرهنگی در موکب‌ها

تحقق شعار «کربلا طریق الاقصی» مستلزم کار فرهنگی عظیمی است

علایی با تاکید بر اینکه تحقق شعار اربعین امسال که «کربلا طریق الاقصی» نام گذاری شده است مستلزم کار جدی فرهنگی است، گفت: با توجه به موضوعات حساسی که بر ضد شیعیان وجود دارد دیگر موضوع از تهاجم فرهنگی گذشته و تبدیل به غارت فرهنگی شده که باید خیلی جدی تر از گذشته به آن توجه و برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: حرکت اربعین فرصت بسیار مغتنمی برای معرفی ارزشهای ناب شیعی و وحدت میان مسلمانان است، زیرا عده‌ای در این حرکت به دنبال جریان‌سازی انحرافی هستند تا بتوانند زائران را از اصل حرکت اربعین دور کنند. اربعین فقط یک پیاده روی و خدمات اسکان و پذیرایی نیست، اربعین ادامه حرکت عاشورای حسینی و رسالت کربلایی شدن، آزاده شده و حسینی شدن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha