۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۷
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85503146
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محیط زیست خواف از کمبود نیرو و تجهیزات رنج می‌برد

۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۷
کد خبر: 85503146
محیط زیست خواف از کمبود نیرو و تجهیزات رنج می‌برد

خواف-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت:‌ نیرو و تجهیزات محیط زیست این شهرستان مرزی خراسان رضوی متناسب با حجم فعالیت‌ها افزایش نیافته است و کمبود امکانات و نیروی انسانی همچنان مشکل مهم این اداره به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید شفیعیان روز یکشنبه به مناسبت هفته محیط زیست در گفت و گو با خبرنگاران افزود: وجود ۱۸ هزار عرصه تخریب شده «پلاسری» سنگ آهن در سنگان خواف به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرستان استان خراسان رضوی، بستری برای ایجاد یک کانون بزرگ گرد و غبار انسان‌ساز فراهم کرده و از طرفی این شهرستان در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه و برخوردار از گونه های متنوع زیست محیطی است.

وی تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته به اندازه ای که به پیشرفتهای صنعتی و معدنی در شهرستان خواف توجه شده به حوزه پایش زیست محیطی و تامین نیرو و تجهیزات مورد نیاز این بخش عنایت نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف ادامه داد: ۶۵ مورد آزمایش و نمونه برداری آب و هوا در یک سال گذشته در شهرستان خواف انجام شده که این میزان در مقایسه با آزمایش‌های مشابه سال پارسال ۵۴ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: افزون بر ۹۰ درصد اخطاریه ها محیط زیست این شهرستان در این مدت مربوط به آلودگی هوا و ایجاد گرد و غبار توسط واحدهای تولیدی بود و آلودگی آب و خاک و آلودگی صوتی در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

شفیعیان اظهار کرد:‌ ۲ طرح زیست محیطی در بخشهای پایش آلودگی هوا و گرد و غبار در یک سال گذشته با صرف اعتبار ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در شهرستان خواف به بهره برداری رسید و ۴۰۰ میلیارد ریال هم برای راه اندازی ایستگاه سیار پایش گرد و غبار این شهرستان تخصیص یافت که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی از ۱۸۷ مورد بازدید از واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی و خدماتی خواف در همین مدت خبر داد و گفت:‌ ۱۴۷ اخطاریه برای این واحدها صادر و گرد و غبار هوا بیشترین اخطاریه های زیست محیطی را به خود اختصاص می دهد.

بازداشت ۳۷ شکارچی غیر مجاز در خواف

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف از بازداشت ۳۷ شکارچی غیر مجاز در یک سال گذشته خبر داد و گفت:‌ این افراد بعد از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و هشت شکارچی نیز قبل از انجام شکار متوقف شدند.

به گفته شفیعیان، در مجموع ۱۰ سلاح از متخلفان کشف و ضبط شد.

۱۶ تا ۲۲ خردادماه به عنوان هفته محیط زیست نام گذاری شده است.

خواف با یک میلیون هکتار وسعت از وسیع‌ترین عرصه‌های طبیعی در بین شهرستانهای استان خراسان رضوی برخوردار می باشد و دارای یک منطقه حفاظت شده، یک تالاب ملی و ۲ منطقه شکار ممنوع است.

عرصه‌های طبیعی خواف از نظر حیات وحش جانوری، زیستگاه گونه‌های تحت حمایتی چون پلنگ ایرانی، قوچ و میش وحشی، آهو، فلامینگو و حواصیل و تعدادی دیگر گونه‌های نادر پرندگان و حیات وحش می باشد.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha