زاکانی: خدمت‌رسانی به زائران اربعین افتخار است

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران ضمن دیدار استاندار نجف و هیات همراه گفت: دو ملت ایران و عراق پیوستگی‌های عمیق دینی، مذهبی و عاطفی دارند و هر دو میراث‌دار تمدن‌های بزرگ هستند برای ما ایثار و از خودگذشتگی مردم عراق الگو است و همکارانم در شهرداری خدمت به زائران و مجاوران عتبات عالیات در ایام اربعین را افتخار خود می‌دانند.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، علیرضا زاکانی روز یکشنبه در این دیدار ضمن بزرگداشت یاد شهدای جنگ رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین افزود: خدمت‌رسانی به زائران اربعین یکی از موضوعات همکاری ضروری ۲ طرف است و هر سال جمع قابل توجهی از شهروندان تهرانی در اربعین میهمان شما هستند از این رو موظفیم در کنار شما برای خدمت‌رسانی به این عزیزان حضور داشته باشیم البته که ما به گرد ِپای مردم عراق هم در خدمت به زائران نمی‌رسیم.

وی اظهار کرد: آیین تشیع این پیوستگی را تا حدی عمیق کرد که شیعیان اساسا به عراق به عنوان وطن دوم خود عشق می‌ورزند، ظرفیت‌های بی نظیری در این کشور وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های دوجانبه باشد.

زاکانی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته میان هیأت‌های کارشناسی در روزهای گذشته، ادامه داد: باید یک کارگروه مشترک برای پیش‌برد تفاهمات و پیگیری موضوعات شکل بگیرد.

زاکانی: خدمت‌رسانی به زائران اربعین افتخار است

خدمات شهری مهمترین نیاز شهر نجف

شهردار تهران خدمات شهری را یکی از مهمترین موضوعات برای استانداری نجف برشمرد و گفت: آنچه نجف در موضوع آراستگی شهر، مدیریت پسماند و امحای زیست‌پذیر آن و البته فضای سبز و چشم‌اندازی که باید از آن برخوردار باشد نیاز دارد خدمات شهری است.

در ادامه شهردار تهران پیشنهاد داد تا در کارگروه مشترک، بسته‌ای از فعالیت‌ها برای همکاری فی مابین تعریف شود.

همکاری دوجانبه درباره مسکن و شهرسازی

زاکانی اضافه کرد: محور دومی که می‌تواند موضوع همکاری‌های دوجانبه قرار گیرد، فعالیت‌ها در قالب کالبد شهر و موضوع مسکن و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه ایده‌های جدیدی برای تحول کالبدی و ایمن‌سازی بافت فرسوده تهران در دست اقدام است، افزود: به عنوان مثال هفته گذشته عملیات عمرانی ساخت بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در تهران آغاز شده و بیش از ۲۰ شهرک الگو در همین قالب احداث می‌شود که تمام سرانه‌های موردنیاز شهرک‌نشینان را پوشش می‌دهد.

زاکانی: خدمت‌رسانی به زائران اربعین افتخار است

همکاری مشترک در مبحث حمل و نقل

زاکانی سرفصل بعدی همکاری‌های مشترک را با نجف را موضوع حمل‌ونقل دانست و ادامه داد: امسال، سال ِبهار حمل‌ونقل تهران است. ناوگان عمومی شهر به سمت برقی‌سازی حرکت می‌کند تا بتوان آلودگی هوا را تا حدی کنترل کرد. هدف‌گذاری ما توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به گونه‌ای است که سهم ناوگان عمومی را از سفرهای روزانه مردم از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه با عملیاتی شدن قراردادهای مختلف خرید اتوبوس از منابع داخلی و چین، ظرفیت اتوبوس‌رانی تهران متحول خواهد شد، اضافه کرد: با عملیاتی شدن قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه واگن نیز ظرفیت متروی تهران تقریباً ظرف سه سال دو برابر خواهد شد.

زاکانی یادآور شد: نجف نیاز به یک سند بالادستی در حوزه حمل‌ ونقل دارد تا با انجام مطالعات کارشناسی بتوان بهترین مدل‌ها را برای ناوگان حمل و نقل عمومی آن شهر پیاده کرد و تهران برای همکاری و انتقال تجربه آمادگی دارد.

زاکانی: خدمت‌رسانی به زائران اربعین افتخار است

همکاری دوجانبه در حوزه ایمنی

شهردار تهران همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع ایمنی مجاوران و زائران حرم امیرالمؤمنین(ع) گفت: محور چهارم همکاری‌های دوجانبه باید ناظر به حوزه ایمنی باشد.

همکاری دو سویه در زمینه زیرساخت‌های عمرانی

زاکانی گسترش زیرساخت‌های عمرانی شهر نجف را به عنوان محور پنجم همکاری‌ها عنوان کرد و گفت این موضوع را می‌توان مورد توجه قرار داد.

زاکانی: خدمت‌رسانی به زائران اربعین افتخار است

همکاری دو جانبه در حوزه سلامت

وی انجام این اقدامات را برای تحول کالبدی در نجف ضروی دانست و اظهار کرد: می‌توان در گام‌های بعدی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه، به موضوع سلامت پرداخت، حوزه بهداشت سرفصل جدیدی برای همکاری تهران با نجف باشد، در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها می‌توان کارهای موفقی انجام داد.

همکاری در حوزه ورزش

زاکانی در ادامه گفت: آمادگی داریم تا تجربیات خود را در زمینه گسترش ورزش همگانی و زیرساخت‌های ورزشی با همکاران خوب عراقی‌مان به اشتراک بگذاریم.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد با تشکیل کارگروه همکاری‌های دوجانبه و اشتراک تجربیات، زمینه ارتقای خدمت‌رسانی به شهروندان دو کشور فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha