۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۷
کد خبر: 85503279
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کارشناسان سیاسی: چین در حال عبور محتاطانه از باتلاق خاورمیانه است

تهران- ایرنا- نشریه صبح جنوب چین به نقل از کارشناسان سیاسی، اعلام کرد که چین در حال عبور محتاطانه از باتلاق خاورمیانه است و مدیریت محتاطانه در مساله غزه و دریای سرخ نشان می‌دهد که کشورهای خاورمیانه همچنان باید بین پکن و واشنگتن تعادل برقرار کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این نشریه، برخی از کارشناسان سیاسی درباره واکنش پکن به حملات (رژیم) اسرائیل به غزه، تاکید داشتند: دولت چین با تمرکز بر تجارت و سرمایه‌گذاری در خاورمیانه سعی می‌کند که برای رقابت با آمریکا و منفعت‌طلبی در این منطقه، نفوذ و تعامل داشته باشد. اما یکی از کارشناسان معتقد است که پکن در این حوزه رویکردی ثابت و «اصولی» دارد.

در همین ارتباط توویا گرینگ یکی از اعضای غیر مقیم مرکز جهانی چین در شورای آتلانتیک اظهار داشت: «هدف پکن از ایستادن در کنار کشورهای در حال توسعه، عربی و مسلمان، منزوی کردن واشنگتن در سطح جهانی، خدشه‌دار کردن وجهه آن و ایجاد تفرقه میان کشورهای غربی است.»

جاناتان فولتون دانشیار دانشگاه زاید نیز معتقد است: «پیام جنگ غزه بیشتر برای پکن است که خود را جایگزین ایالات متحده به عنوان یک رهبر جهانی می‌داند تا اینکه درباره خود جنگ باشد.»

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: چین با میانجی‌گری میان ایران و عربستان‌سعودی، همواره میانجی‌گری را به عنوان بخشی از یک راهبرد بزرگ خود معرفی می‌کند.

فولتون خاطرنشان کرد: واکنش‌های چین به حملات (رژیم) اسرائیل به غزه «مانع از هرگونه اقدام برای میانجی‌گری در این رابطه شده» و به روابط پکن با تل‌آویو آسیب زده است.

اما نیو شینچون رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه «مرکز روابط بین‌الملل معاصر» چین نیز در این ارتباط اظهار داشت: پکن به‌ جای اتخاذ رویکرد مبادله‌ای، رویکردی منسجم و «اصولی» برای مناقشه اتخاذ کرده است.

وی افزود: درگیری آنها (فلسطینیان و صهیونیست‌ها) ریشه های تاریخی عمیقی دارد و حمله حماس هم «در یک زمینه تاریخی خاص» رخ داده است.

این کارشناس با بیان اینکه تل‌آویو اعتماد خود را به پکن از دست داده است، خاطرنشان کرد: موضع چین با اکثریت کشورها همسو است. وی در تبیین این گفته خود به نحوه رأی دادن پکن به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که آتش‌بس را خواستار شده اند، اشاره کرد.

الساندرو آردوینو یکی دیگر از کارشناسان چین در مرکز «لاو چین» (Lau China Institute) وابسته به کینگز کالج لندن نیز اظهار داشت: پکن با احتیاط در حال عبور از «باتلاق» امنیتی خاورمیانه است و راهبردهای آن به شکل عمده بر تجارت و سرمایه گذاری متمرکز است.

وی افزود: «با این حال، مدیریت محتاطانه در مساله غزه و دریای سرخ نشان می‌دهد که کشورهای منطقه همچنان باید بین پکن و واشنگتن تعادل برقرار کنند».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha