کاهش چشمگیر حامیان عادی‌سازی روابط مغرب و رژیم اسرائیل در فضای پساطوفان‌الاقصی

تهران - ایرنا - نتایج یک نظرسنجی از مردم مغرب نشان داد که تنها ۱۳ درصد مردم مغرب  از عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل حمایت می‌کنند و بیشتر مردم این کشور خواهان قطع هر گونه روابطی با رژیم صهیونیستی هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پایگاه خبری آفریقا پرس نوشت: نتایج یک نظر سنجی نشان داد که تعداد افرادی که در مغرب از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می کنند پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

در این نظر سنجی که توسط شبکه «‌پارامتر عربی» انجام شده است حمایت مردم مغرب از عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل به کمتر از ۱۳ درصد کاهش یافته است در حالی که این میزان در اکتبر ۲۰۲۲ پیش از شروع عملیات الاقصی به بالاتر از ۳۱ درصد بود.

بر اساس اعلام پایگاه خبری آفریقا پرس، شبکه پارومتر عربی از ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴، در یک نظر سنجی نظرات ۲ هزار و ۴۱۱ شهروند زن و مرد مغرب را به طور تصادفی در مناطق مختلف این کشور بررسی کرده است.

این شبکه نظرسنجی افزود: نتایج این نظرسنجی نشان داد که تنها ۱۳ درصد مردم مغرب از عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل حمایت می‌کنند در حالی که بر اساس نتایج نظر سنجی از مردم مغرب توسط این شبکه در سال ۲۰۲۲، این رقم ۳۱ درصد بوده است.

شبکه نظر سنجی یاد شده درباره دلایل کاهش حامیان حمایت از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مغرب افزود: اتفاقات اخیر در غزه منجر به توقف تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل (در مغرب) شد که مغایر با دیدگاه‌های مردم این کشور است زیرا تنها اقلیت کوچکی از آنها می گویند که از عادی سازی روابط کشورهای عربی و رژیم اسرائیل حمایت می کنند.

بر اساس این نظر سنجی، بیش از ۴۷ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که کابینه رژیم صهیونیستی به هیچ وجه متعهد به راه حل دو دولتی نیست.

شبکه «پارامتر عربی به این نتیجه رسید که سیاست‌های خارجی اتخاذ شده توسط کشورهای سراسر جهان در قبال جنگ غزه، بر وجهه این کشورها در افکار عمومی مغربی ها تاثیر گذاشته است.

پارامتر عربی خود را به عنوان یک شبکه تحقیقاتی مستقل و غیرحزبی معرفی می کند که بر اساس آنچه در وبسایت خود نوشته است، در سراسر جهان عرب نظرسنجی انجام می دهد.

در ماه‌های اخیر تقریبا هر روز، بسیاری از شهرهای مغرب از جمله رباط پایتخت این کشور شاهد تظاهرات همبستگی با نوار غزه بوده‌اند. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار قطع روابط با تل آویو، توقف جنگ غزه و ارسال کمک های بشر دوستانه به ساکنان نوار غزه شده اند.

مغرب و رژیم اسرائیل روابط دیپلماتیک خود را در دسامبر ۲۰۲۲ ( آذر ۱۴۰۱ )با میانجیگری آمریکا از سر گرفتند که با مخالفت گسترده طیف های مختلف مردم و احزاب سیاسی مغرب مواجه شد.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه تاکنون منجر به شهادت ۳۷ هزار و ۸۴ فلسطینی و مجروح شدن ۸۴هزار و ۴۹۴ نفر از آنها شده است.

رژیم اسرائیل با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت که خواستار توقف فوری جنگ شده بود و دستور دیوان بین المللی دادگستری که خواستار توقف حمله ارتش این رژیم به رفح شده است، به حملات وحشیانه خود علیه ساکنان مظلوم نوار غزه ادامه می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha