۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85503395
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

ساکنان محله مهدیه سایان زنجان چشم انتظار رفع کمبودها

زنجان - ایرنا - ساکنان محله مهدیه سایان از سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهر زنجان، با کمبودها و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و چند سال است که چشم انتظار رفع این مشکلات هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در خروجی میدان بسیج شهر زنجان به سمت تهران تابلوی کوی مهدیه به چشم می‌خورد، شهرکی که از دو بخش تشکیل شده است، منطقه روستای قدیم سایان و بخش های تازه اضافه شده که چند سالی است همه این مناطق جزو شهر زنجان به حساب می آیند.

این شهرک با حدود سه هزار نفر جمعیت از پر جمعیت‌ترین سکونتگاه‌های غیر رسمی در حومه شهر زنجان به شمار می رود.

محله مهدیه سایان در حاشیه جنوب شرقی شهر زنجان واقع شده است، قدمت سکونت اهالی در این محدوده به حدود ۴۰ سال پیش بر می گردد و ساکنان این محله اغلب کارگران فصلی هستند.

این منطقه فقط یک مدرسه ابتدایی با تعداد ۲۲۰ نفر دانش آموز دارد و عمده دانش آموزان دوره متوسطه و دوم با وجود مضایق مالی و کمبود امکانات حمل و نقل عمومی در منطقه، مجبور به تردد و تحصیل در مدارس داخل شهر زنجان هستند.

هیچ نهاد فرهنگی دولتی یا غیر دولتی هم مثل کتابخانه و پایگاه بسیج در محله مهدیه فعال نیست.

ساکنان محله مهدیه سایان زنجان چشم انتظار رفع کمبودها

با وجود سکونت سه هزار نفر در این محدوده، هیچگونه خدمات بهداشتی و درمانی در محل برای ساکنان وجود ندارد و خدمات بهداشتی منحصر به یک کانکس خانه بهداشت در محله بوده که آن هم مدتی است که هیچ فعالیتی ندارد؛ از این رو همه ساکنان محله به ویژه سالمندان و بیماران مجبور به تردد به شهر هستند.

خدمات شهری در محله هم فقط به جمع آوری زباله توسط شهرداری محدود است. مبلمان شهری در محله در کمترین میزان خود قرار دارد و وضعیت کالبدی به نحوی است که آبراه و جدول کشی معابر فقط در خیابان اصلی کار شده و کوچه ها عمدتا فاقد جدول کشی هستند.

به دلیل پایین بودن ارتفاع زیر گذر ورودی به محله مهدیه از زیر ریل راه آهن، امکان ورود اتوبوس شهری به داخل محله ممکن نیست و اهالی مجبور هستند برای استفاده از اتوبوس شهری به سمت دیگر راه آهن بروند که این موضوع خود باعث بروز حوادث نیز می شود.

در این محله هیچ فضای سبزی وجود ندارد و گروه های مختلف جمعیتی برای تفریح و سرگرمی یا گذران اوقات فراغت جای خاصی را ندارند همچنین فضای ورزشی محله نیز منحصر به یک زمین سنگلاخی فوتبال است.

نبود پاسگاه انتظامی در محله که مطالبه جدی ساکنان آن نیز هست باعث حضور و پرسه زنی معتادان متجاهر از قسمت های مختلف شهر در این منطقه شده است.

اصغر یکی از اهالی محله است که حدود ۲۰ اینجا سکونت دارد، او می گوید احداث پل هوایی بر روی ریل راه آهن، جدول کشی و آسفالت ریزی کوچه ها خواسته همه اهالی است چون نبود اینها باعث مشکلات زیادی شده که آب داخل کوچه ها هم راهی ندارد.

یوسف می گوید: شهرداری به سایر محله های شهر از این ون ها و مینی بوس های کوچک گذاشته است ولی اینجا یک اتوبوس می آید که نمی تواند از یر پل رد بشود پس از همان ون ها و مینی بوس ها به این محله هم بدهند.

یک خانم میانسال، سابقه سکونت خود را در محله بیشتر از ۳۵ سال اعلام می کند و ادامه می دهد: اینجا اگر یک پارک و وسایل بازی برای بچه ها داشته باشد خیلی خوب است، ما نمی دانیم بچه را باید کجا ببریم؛ همیشه در کوچه و خیابان هستند.

یک مرد حدود ۶۰ ساله که از نخستین ساکنان این محله است، می گوید: اینجا هنوز با گذشت این همه سال مشکل پروانه ساخت داریم و شهرداری دراین خصوص هنوز سختگیر است.

احصای نیازهای ساکنان محله

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان به احصای نیازهای ساکنان محله مهدیه سایان اشاره کرد و گفت: دستگاههای مختلف اجرایی باید حساسیت و اهتمام بیشتری نسبت به رفع مسائل این محله داشته باشند.

صادق قهرمانی افزود: از حدود ۷۰۰ خانوار ساکن در این محله حدود ۱۰ درصد اجاره نشین بوده و از خانه های موجود در محل نیز تنها ۱۰۰ باب دارای سند و مابقی به صورت قولنامه ای است.

وی اظهار داشت: ساختار کالبدی این محله و واقع شدنش در آن سوی خط راه آهن با ورودی تنگ باعث شده تا ساکنان در دسترسی به انواع خدمات با موانع مختلفی مواجه شوند.

ساکنان محله مهدیه سایان زنجان چشم انتظار رفع کمبودها

نسبت به رفع مشکلات محله مهدیه سایان غفلت شده است

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه متاسفانه نسبت به رفع مشکلات محله مهدیه سایان غفلت شده است، گفت: این منطقه مشکلات متعددی دارد که مهمترینش در حوزه ساخت و سازهاست، در این محدوده خانه ها قولنامه ای است و همین مسأله در ارایه خدمات دستگاهها مثل گاز و برق مشکلاتی ایجاد می کند و با نشستی که با اهالی داشتیم پیگیر مسائل عمرانی در محله هستیم.

منصور مرادلو تاکید کرد: همه احساس تکلیف داریم که مشکلات ساکنان این محله را کاهش دهیم و در این راستا تمام کوشش هایمان را به کار خواهیم بست.

سعید هاشمی، شهردار منطقه چهار شهر زنجان با بیان اینکه محدوده محله مهدیه سایان جزو حریم شهر زنجان است، گفت: شهرداری تکالیفی نسبت به بهسازی این محدوده دارد و در این راستا اقداماتی برای ارتقای سطح زندگی ساکنان این محله انجام شده است که از جمله این موارد می توان به ایجاد پارک بازی با وسایل ورزشی، ایجاد یک پل هوایی و آسفالت ریزی برخی معابر اشاره کرد.

وی افزود: در خصوص اختصاص ون برای جا به جایی شهروندان پیگیری های لازم از طریق سازمان حمل و نقل شهرداری در حال انجام است.

سرهنگ غلامرضا امیدی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان زنجان هم در خصوص پیگیری مسائل محله مهدیه سایان، گفت: بررسی های میدانی انجام شده و در هفته های آتی با افتتاح پاسگاه انتظامی دیزج آباد، مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی در این محدوده کنترل بیشتری می شود.

وی به ضرورت همکاری همه دستگاههای متولی در رفع مشکلات این محله تاکید کرد و افزود: دستگاهها باید با قوت بیشتری پای کار باشند.

برآیند:

شهرک سایان با حدود سه هزار نفر جمعیت یکی از پر جمعیت‌ترین سکونتگاه‌های غیر رسمی در حومه شهر زنجان است.

این محله به رغم جمعیت زیاد آن از امکانات و خدمات شهری محروم و کم برخوردار است که جا دارد دستگاه های اجرایی و خدمات برنامه ریزی لازم را برای ارایه خدمات به ساکنان این محله داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha