۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۲۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85503400
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۶۶ بازار تخصصی شیلاتی در کشور فعال است

۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۲۶
کد خبر: 85503400
۲۶۶ بازار تخصصی شیلاتی در کشور فعال است

رشت- ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: هم اکنون ۲۶۶ بازار تخصصی شیلاتی در کشور فعال شده است ضمن آنکه بازارهای اینترنتی در این حوزه هم طی دولت سیزدهم رشد چهار برابری داشته است.

سیدحسین حسینی یکشنبه در نشست خبری که در حاشیه جشنواره ملی رهاسازی بچه ماهیان استخوانی، خاویاری، دریایی و میگو در آبهای دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و آبهای داخلی که در شهرستان رودسر گیلان اظهار کرد: در دولت سیزدهم تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در این بخش نیز از ۶ مورد به ۵۳ شرکت رسیده است.

وی گفت: در این دولت شاهد رشد ۱۱ درصدی تولیدات شیلاتی هستیم چنانکه میزان تولید محصولات شیلاتی از یک میلیون ۲۶۳ هزار تن در دولت قبل به یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن رسیده است.

وی عنوان کرد: در این مدت سهم اشتغال در صنایع شیلاتی هم از ۲۶ هزار نفر به ۲۳۶ هزار نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: در زمینه توسعه اقتصاد دریامحور استقرار قفس های پرورش ماهی از ۱۳۳ قفس به نزدیک ۳۳۹ مورد افزایش یافته و رشدی قابل توجه در این حوزه دارد و در زمینه خود اتکایی به محصولات داخلی در این زمینه نیز اکنون ۸۵ درصد از تجهیزات قفس ها بومی سازی شده است.

حسینی اظهار کرد: در زمینه تولید گیاهان آبزی نیز با رشدی ۱۰ برابری از نظر وزنی ، میزان آن از ۳۳ تن به ۳۴۷ تن رسیده و موسسه تحقیقات شیلات به دانش تکثیر مایکرو جلبک ها و نشاکاری کاهوی دریایی دست یافته است و ما برای تجاری سازی درصدد فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری در این حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: در بخش خوراک آبزیان نیز از وارد کننده به صادر کننده این محصول تبدیل شده‌ایم و سال گذشته ۵۶ هزار تن خوراک آبزیان صادر شد.

وی ادامه داد: در زمینه تخم چشم زده از نهاده های اصلی ماهی قزل آلا نیز از وابستگی رهایی یافته و از حدود ۵۰۰ میلیون قطعه نیاز کشور ۳۶۵ میلیون قطعه توسط شرکت های دانش بنیان در کشور تولید شده و اکنون قابلیت تولید تمامی نیاز تخم چشم زده قزل آلا را داریم.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: در طراحی و ساخت شناورهای صیادی اعم از قایق، لنج و کشتی تا ادوات صیادی همه را کاملا بومی کرده و تلاش های صیادی در آبهای کم عمق، عمیق و اقیانوس ها اکنون به طور کامل با تجهیزات ایرانی امکان پذیر است.

وی گفت: موضوع محاسبه شغل صید و صیادی در گروه مشاغل سخت و زیان آور که بیش از ۲۰ سال جامعه صیادی را درگیر کرده بود سال گذشته باکمک مجلس شورای اسلامی در پروسه عملیاتی شدن قرار گرفت و در بابلسر نخستین صیاد شمالی از مزایا آن استفاده کرد.

حسینی اظهار کرد: در بخش افزایش تولید در واحد سطح نیز در حوزه مکانیزاسیون از تکنولوژی ویژه نانو حباب در گندزدایی آبها در آبزی پروری بهره گرفتیم و این امر راندمان تولید را ۲.۵ برابر افزایش داد.

رئیس سازمان شیلات ایران، یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور را شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل دانست و افزود : گیلان یکی از استانهای مستعد در ایجاد شهرک‌های مولد کشاورزی است که امیدواریم با همکاری استاندار گیلان این مهم در این استان محقق و اجرایی شود.

شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال، تولید پایدار و تقویت معیشت خانوارها دارند که با ایجاد زنجیره ارزش افزوده سطح تولید را افزایش داده و در اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوارها نقش ارزنده ای ایفاء می کنند.

وی گفت: نخستین شهر مولد در دلیران استان بوشهر با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی توسط شرکت جهاد توسعه زیرمجموعه این وزارت خانه طراحی و ۲۰ درصد آن اجرا شده است؛ اجرای این شهرهای مولد در پنج نقطه ساحلی کشور نیز مصوب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha