۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۶
کد خبر: 85503536
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه صنایع دستی  «شهید جمهور» در شیراز افتتاح شد

شیراز -ایرنا - همزمان با روز جهانی صنایع دستی، خانه صنایع دستی شهید جمهور در بافت تاریخی شیراز افتتاح و برخی از اتاقهای ارگ کریمخان زند نیز به هنرمندان چیره دست فارسی واگذار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی عصر امروز ( یکشنبه) در آیین افتتاح این خانه صنایع دستی گفت: خانه های صنایع دستی کارگاه، محل آموزش، نمایش، تولید و فروش صنایع دستی است و خانه‌های تاریخی میراث فرهنگی محل مناسبی برای حضور گردشگران به شمار می‌رود.

مریم جلالی افزود: فعالیت هنرمندان صنایع دستی در خانه‌های تاریخی حیثیت و وجاهت این خانه‌ها را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نفس هنرمند بنای تاریخی را زنده نگه می‌دارد و سبب می‌شود که خانه‌های تاریخی، کارکردی غیرهویتی پیدا نکنند و در ضمن ارزش افزوده اقتصادی نیز پیدا می‌کنند.

جلالی افتتاح خانه شهید جمهور را یک اقدام موثر برای همگرایی بین بخشی و فرا بخشی دانست که موجب رونق صنایع دستی می‌شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ابراز خرسندی از نامگذاری این خانه به نام شهید جمهور، اظهار کرد: امید است همانگونه که شهید آیت‌الله رئیسی خواهان رونق صنایع دستی بود، این خانه نیز رونق بگیرد و پاتوق هنرمندان شود.

خانه صنایع دستی  «شهید جمهور» در شیراز افتتاح شد

واگذاری عمارت‌های تاریخی به هنرمندان زمینه گردشگری تجربه محور را فراهم کرد

جلالی در حاشیه واگذاری برخی از اتاق‌های ارگ کریمخان یه هنرمندان صنایع دستی گفت: واگذاری اتاق‌ها و عمارت‌های تاریخی به هنرمندان صنایع دستی موجب فراهم شدن زمینه گردشگری تجربه محور برای گردشگران می‌شود.

وی افزود :براساس دستور وزیر میراث فرهنگی، قرار است خانه‌ها و بناهای تاریخی در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گیرد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: این اقدام ابتدا موجب حیثیت و حفظ کارایی بنا می‌شود و از سوی دیگر نوعی مرمت نیز به شمار می‌رود و روند تخریب بنا را کندتر می‌کند.

جلالی اضافه کرد: بناهای تاریخی در پیوند با صنایع دستی جان دوباره‌ای می‌گیرند و علاوه بر حفظ شأن هنرمندان، رابطه برد-برد شکل می‌گیرد.

او پیشنها کرد: هنرستان‌ها و دبیرستان‌ها و دانشجویان هنر به این اتاق‌های واگذار شده در ارگ کریمخان وارد شوند و :زنگ هنر دبیرستان‌ها در این اماکن اجرایی شود.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس نیز در حاشیه آیین واگذاری این فضاها به هنرمندان صنایع دستی، گفت: واگذاری اتاق های ارگ کریم خانی به هنرمندان صنایع دستی در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی صورت گرفته و در اختیار هنرمندان دارای نشان درجه یک صنایع دستی قرار گرفت.

او اظهار کرد: از مهم‌ترین اهداف این اقدام گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی تولیدات فاخر آن ها به بازدیدکنندگان و گردشگران است، چرا که ارگ کریم‌خانی یکی از جاذبه‌های پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است و به طور حتم حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر بسزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha