میزبانی روسیه از نشست وزیران خارجه بریکس؛ دستور کار چیست؟

مسکو- ایرنا-  نگاهی به رویدادهای گروه بریکس در یک‌ ماه آینده، گویای روزهای پرکار و فصل داغ همکاری میان کشورهای عضو است؛ در این میان، نشست وزیران امور خارجه این گروه در نیژنی نووگورود روسیه به واسطه طرح ریزی آینده مناسبات با کشورهای علاقه مند به عضویت و همکاری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس قرار است با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ارشد ۹ کشور دیگر عضو این گروه در نیژنی نووگورود طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۰ و ۱۱ ژوئن (۲۱ و ۲۲ خرداد ۱۴۰۳) برگزار شود.

میزبانی روسیه از دیپلمات‌های ارشد بریکس؛ دستور کار نشست وزیران خارجه چیست؟
حضور علی باقری در نشست عمومی اجلاس‌ بین‌المللی روسیه - جهان اسلام در کازان؛ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

باقری که در رأس هیاتی دیپلماتیک به روسیه سفر خواهد کرد، پیش‌تر در نشستی در کازان، از گروه بریکس به عنوان هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل یاد کرد.

وزیران خارجه کدام کشورها به نیژنی نووگرود می‌آیند؟
به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و شرپا (فرستاده ویژه ملی) این کشور در گروه بریکس، این رویداد به دلیل مشارکت شرکای غیرعضو گروه بریکس در قالب گسترده برگزار می‌شود.
بنا بر گزارش برخی منابع خبری، علاوه بر ۱۰ کشور عضو بریکس، کشورهای الجزایر، بحرین، بلاروس، کوبا، بنگلادش ، اندونزی، قزاقستان، لائوس، موریتانی، نیجریه، سریلانکا، تایلند، ترکیه، ونزوئلا و ویتنام به این نشست دعوت شده‌اند.

میزبانی روسیه از دیپلمات‌های ارشد بریکس؛ دستور کار نشست وزیران خارجه چیست؟
هیأت ایرانی به ریاست مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه در نشست شرپاهای بریکس در نیژنی‌نووگورود

نشست شرپاها، مقدمه اجلاس وزیران خارجه
پیش از گردهم آمدن وزیران امور خارجه گروه بریکس، نشست فرستادگان ویژه (شرپاهای) کشورهای بریکس ١٨ خرداد ١۴٠٣ در شهر نیژنی نووگورود روسیه آغاز به کار کرد.
در این نشست، بیانیه وزرای امور خارجه بریکس و سند مربوط به معیارها، استانداردها و مدلهای مربوط به کشورهای شریک بریکس مورد مذاکره قرار گرفت.
مهدی صفری معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و شرپای ایران که ریاست هیات کشورمان در این اجلاس را برعهده دارد، در افتتاحیه این نشست، مواضع کشورمان در خصوص بریکس، بیانیه وزرا و سند گسترش بریکس را تشریح کرد.

میزبانی روسیه از دیپلمات‌های ارشد بریکس؛ دستور کار نشست وزیران خارجه چیست؟

دستور کار روز نخست اجلاس چیست؟
روز اول این نشست (دوشنبه) ویژه وزیران امور خارجه کشورهای عضو بریکس است. همکاری در چارچوب بریکس و مسائل منطقه‌ای و جهانی عنوان جلسات روز نخست نشست وزیران خارجه اعلام شده است.

روز دوم با حضور دیپلمات‌های کشورهای دوست
نشست‌های روز دوم (سه‌شنبه) با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو به علاوه کشورهای علاقه‌مند به عضویت یا تقویت همکاری‌ها با گروه بریکس برگزار خواهدشد.
گفتمان بریکس با کشورهای در حال توسعه، موضوع محوری این نشست اعلام شده است.

میزبانی روسیه از دیپلمات‌های ارشد بریکس؛ دستور کار نشست وزیران خارجه چیست؟
شهر نیژنی نووگورود میزبان اجلاس وزیران امور خارجه گروه بریکس

ترافیک‌ دیدارهای دیپلماتیک در نیژنی‌نووگرود
پیش‌بینی می‌شود که اجلاس نیژنی‌ نووگورود علاوه بر نشست اصلی و جمعی به کانون رایزنی‌های دیپلماتیک میان وزیران امور خارجه کشورهای عضو و دوست بریکس باشد؛ به ویژه آنکه در آستانه این نشست، شمار دیگری از کشورها همچون ترکیه و تایلند نیز درخواست و تمایل خود را برای عضویت در گروه بریکس اعلام کرده‌اند.
از این منظر، این اجلاس فرصت مناسبی برای رایزنی درباره تعامل و همکاری و چشم‌انداز گروه بریکس خواهد بود.
قرار است سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد، عصر سه‌شنبه در پایان این اجلاس به تبیین دستاوردهای این مذاکرات بپردازد.
وی پیش‌تر گفته است که حدود ۳۰ کشور متقاضی عضویت یا ارتقای سطح همکاری‌ها با گروه بریکس هستند.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۱۸ خردادماه در مجمع عمومی همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ گفت:‌ گروه بریکس ظرفیت زیادی برای پیوستن کشورهای جدید به عنوان عضو دارد، روسیه از این امر استقبال می‌کند و به هر طریق ممکن از آن حمایت خواهد کرد.

نیژنی نووگورود، با نام سابق گورکی، شهری در بخش اروپایی روسیه است که در ۴۶۰ کیلومتری مسکو قرار دارد. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای تجاری و صنایع دستی در روسیه محسوب می‌شود. 

گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با مشارکت وزرای اقتصاد برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست.
در دی ماه سال ۱۴۰۲ مقارن با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوستند.
ریاست دوره ای سالانه بریکس در اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به روسیه واگذار شد. در این دوره، مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت قرار داده است.
بیش از ۲۵۰ رویداد بریکس در بیش از ۱۰ شهر روسیه در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. رویداد اصلی، اجلاس سران بریکس در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha