رکوردشکنی دولت شهید رئیسی در بازسازی ذخایر آبزیان گلستان

گرگان- ایرنا- رهاسازی ۱۰۴ میلیون قطعه بچه‌ماهی خاویاری و استخوانی در رودخانه‌های گلستان، گام بزرگ دولت سیزدهم در بازسازی ذخایر آبزیان استان به شمار می‌رود که یکی از نتایج مهم آن، بزرگ‌ترشدن سفره ماهیگیران در فصل برداشت و در نهایت رونق اقتصادی شهرهای حاشیه دریای خزر است.

به گزارش ایرنا، خشک شدن رودخانه‌های منتهی به دریای خزر از یک سو و صید غیرمجاز از سویی دیگر سفره صیادان گلستانی را که با هزار و یک امید دل به دریای پرتلاطم خزر می‌زنند کوچکتر کرد و آنان در این شرایط چیزی جز تور خالی عایدشان نمی‌شد.

گرچه تورهای خالی از ماهی باعث شد برخی ماهیگیران عطای این کار را به لقایش ببخشند و دل از دریا ببُرند اما برخی دیگر نیز به رزق خدای متعال ایمان داشتند و به امید روزهای روشن، قناعت پیشه کردند.

در کنار تعداد انگشت‌شماری که با صید غیرمجاز تیشه به ریشه ذخایر آبزی می‌زنند، ماهیگیران دیگری هم تصمیم گرفتند سرنوشت و معیشت خود را به گونه‌ای دیگر رقم بزنند و با کمک به شیلات برای پرورش بچه ماهی و رهاسازی آن، اوضاع صید و صیادی را در سال‌های آینده بهبود ببخشند.

دیروز بخشی از ابتکار عمل صیادان نوار ساحلی بندرترکمن و گمیشان به ثمر نشست و ماهیان مولد استخوانی که آنها به شیلات تحویل داده بودند در رودخانه گرگانرود و منتهی به دریای خزر رها شد.

به گفته مدیرکل شیلات گلستان از آنجا که زایشگاه طبیعی آبزیان در رودخانه‌ها از بین رفته اداره‌کل شیلات گلستان با کمک صیادان، اقدام به بازسازی ذخایر کرده و در همین راستا رهاسازی بیش از ۱۰۴ میلیون قطعه بچه‌ماهی در استان آغاز شده و تا ۶ ماه ادامه خواهد داشت.

رکوردشکنی دولت شهید رئیسی در بازسازی ذخایر آبزیان گلستان

اسماعیل جباری از رکوردشکنی گلستان در بازسازی ذخایر آبزی خبر داد و بر این نکته تاکید کرد که با حمایت‌ دولت شهید رئیسی اعتبار تخصیص‌یافته به این طرح در سال گذشته با رشد قابل‌توجه همراه بوده و از ۴۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۹۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. همچنین از سال ۱۳۷۶ تاکنون که این طرح در حال انجام است گلستان با رهاسازی ۱۰۴ میلیون قطعه بچه‌ماهی رکورد سال‌های قبل را شکست.

روز گذشته رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در پنج استان گیلان، گلستان، مازندران، ‌ هرمزگان و خوزستان آغاز شد که به گفته مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات، این رقم در تاریخ بازسازی ذخایر آبزی ایران بی‌نظیر است.

اگرچه پدیده‌های شومی مانند تغییر اقلیم، خشکسالی و پسروی آب دریا، منابع آبزی و اکوسیستم آبی را دچار چالش کرده و آبزیان را با نابه‌سامانی‌های فراوانی روبه‌رو کرده اما تنها حلقه‌ای که می‌تواند بخشی از بی‌مهری‌های طبیعت را جبران کند بازسازی ذخایر است.

به باور مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات؛ درحال حاضر پنج گونه ماهی خاویاری به شدت در معرض خطر هستند و صید این ماهیان در سواحل جنوبی دریای خزر به شدت کاهش یافته تا جایی که به سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ قطعه در این نوار ساحلی رسیده و این وضعیت نشان می‌دهد باید برای مدیریت اوضاع چاره‌اندیشی اساسی شود.

مدیرکل شیلات گلستان در حاشیه تور رسانه‌ای شیلات گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قرارگیری سایه خطر انقراض بر سر ماهیان خاویاری به دلیل صید غیرمجاز گفت: صید غیرمجاز و غیراستاندارد آسیب زیادی به ذخایر آبزی از جمله ماهیان خاویاری وارد می‌کند.

جباری با اشاره به اینکه صید غیرمجاز و صید ماهیان خاویاری پیش از موعد از علل انقراض این گونه آبزی است، تصریح کرد: معضل دیگر فقدان آب مناسب در زمان زاد و ولد ماهیان خاویاری است.

رکوردشکنی دولت شهید رئیسی در بازسازی ذخایر آبزیان گلستان

وی از شرکت آب‌منطقه‌ای گلستان خواست در زمان تکثیر، آب را به سمت دریا رها کنند و به کمک شیلات گلستان بیاید، چون به‌دلیل تعدد و فراوانی آب‌بندان‌ها در بالادست آب ناچیزی عاید دریا می‌شود.

مدیرکل شیلات گلستان معتقد است؛ ذخایر آبزی متعلق به همه است و باید آن برای آیندگان هم حفظ کرد، نباید تنها بخش خاصی از جامعه به صورت انحصاری از ذخایر آبزی بهره‌مند شوند و تنها راه دوری از این رویه ناصواب، پرهیز از صید غیرمجاز است.

رکوردشکنی دولت شهید رئیسی در بازسازی ذخایر آبزیان گلستان

جباری با بیان اینکه پارسال بیش از هزار و ۳۰۰ تن صید مجاز و غیرمجاز در گلستان انجام شده و نسبت به سال ماقبل رشد ۱۰ درصدی داشته است، تاکید کرد: با بازسازی ذخایر آبزی به دنبال افزایش تولید آبزیان و ایجاد اشتغال پایدار برای صیادان هستیم.

به گفته مدیرکل شیلات گلستان؛ صیادان گلستانی امسال کپور و کلمه را به صورت رایگان در اختیار شیلات گذاشتند تا برای خود بچه‌ماهی تولید کند و بتوانند در دریای خزر صید پایدار داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه با صیادان غیرمجاز برخورد قاطع می‌شود متذکر شد: حفاظت از ذخایر آبزی یکی از رسالت‌ها و وظایف ذاتی شیلات است. کاشت، داشت و برداشت ذخایز آبزی بر عهده شیلات قرار دارد ما در مرحله کاشت با تولید بچه‌ماهی و رهاسازی به دریا از ذخایر آبزی حفاظت می‌کنیم در بخش داشت هم نگهداری از ذخایر آبزی بر عهده یگان حفاظت شیلات است و برداشت ذخایر آبزی هم بر عهده صیادان قرار دارد.

جباری از توقیف ۳۰ تن کشفیات تورآلات، دام و غیره صیادان غیرمجاز گلستان در سال جاری خبر داد.

مدیرکل شیلات گلستان به حمایت از اقتصاد دریامحور در دولت شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: پارسال بیشترین تسهیلات اعطایی در خانواده جهاد کشاورزی گلستان مربوط به شیلات بوده و بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس و استفاده‌های دو منظوره از چاه‌های کشاورزی پرداخت شد.

جباری با بیان اینکه پارسال ۸۰ درصد میگوی تولیدی گلستان صادر شده و ۱۵ میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته است، یادآور شد: در غذای آبزیان نیز با پنج هزار تن تولید بیشترین صادرات را به کشورهای آسیای میانه داشتیم.

وی از تولید سه میلیون قطعه بچه ماهی زینتی در گلستان و صادرات به کشورهای افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه خبر داد و افزود: محصولات آبزی دیگر مانند کپور و ماهیان پرورشی نیز به عراق و افغانستان صادر شده و ارزآوری خوبی برای استان گلستان داشت.

فرمانده یگان حفاظت از منابع شیلات گلستان نیز در این باره گفت: امسال ۲۰ هزار رشته دام غیرمجاز از نوع استخوانی و غضروفی از سطح دریای خزر جمع‌آوری شده همچنین در کنار جمع آوری دام غیرمجاز، بیش از ۱۷۰ قطعه ماهی زنده غضروفی به صورت زنده مجددا به دریا بازگردانده شد.

ابوالفضل تمسکنی ادامه داد: حدود ۳۵ فروند شناور غیرمجاز هم توقیف شد و مقادیر زیادی لنگر و متعلقات غیرمجاز صیادان غیرمجاز نیز کشف و ضبط شد.

امام جمعه بندرترکمن نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب رونق اقتصاد دریامحور است که شهرستان بندرترکمن می‌تواند شهرستان پیش‌رو در تحقق خواسته ایشان باشد.

رکوردشکنی دولت شهید رئیسی در بازسازی ذخایر آبزیان گلستان

حجت‌الاسلام محمد شیخی تاکید کرد: افزایش تولید از توصیه‌های جدی رئیس جمهور شهید بود که می‌طلبد در راستای تحقق مطالبات شهید رئیسی، زمینه برای افزایش تولید دریامحور فراهم شود تا این حمایت‌ها از آمار صیدهای غیرمجاز بکاهد و مردم از عواید دریای خزر و خلیج گرگان بهره‌مند شوند.

از آنجا که بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد گونه‌های دریای خزر برای زادآوری و تکثیر به رودخانه‌ها وابسته هستند با توجه به خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیم و صید غیرمجاز و شرایط نامطلوب حاکم بر رودخانه‌ها، ماهیان نمی‌توانند به راحتی برای تکثیر، خود را به رودخانه‌ها برسانند از این رو شرایط تکثیر طبیعی وجود ندارد لذا شیلات اقدام به تکثیر بچه ماهیان و رهاسازی آن در رودخانه‌ها و دریای خزر می‌کند.

در استان گلستان پارسال ۵۸ میلیون قطعه بچه ماهی تولید شد که امسال این رقم با رشد ۱۰۰ درصدی به ۱۰۴ میلیون قطعه رسید.

در مرکز بازسازی ذخایر آبزی سد وشمگیر پس از چند سال کم‌آبی، امسال ۳۵ میلیون قطعه بچه‌ماهی کپور و سفید تولید شد که بی‌نظیر بود؛ همچنین در مرکز بازسازی و ذخایر سد گلستان نیز ۴۵ میلیون قطعه ماهی کپور و ۲۵ میلیون قطعه کُلمه تولید شده است.

رکوردشکنی دولت شهید رئیسی در بازسازی ذخایر آبزیان گلستان

در مرکز خاویاری شهید مرجانی گلستان نیز ۷۴۰ هزار قطعه بچه ماهی غضروفی تولید شد که در حال رهاسازی به دریا است.

به گزارش ایرنا، گلستان با برخورداری از ۱۳۰ کیلومتر خط ساحلی در زمره هفت استان ساحلی کشور قرار دارد، همچنین جریان‌داشت رودخانه‌های دایمی مانند اترک، گرگان‌رود و قره‌سو، تالاب‌های پرآبی مانند آلماگل،‌ آجی‌گل و آلاگل و بیش از ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر و خلیج گرگان، گلستان را مستعد رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های شیلاتی کرده است.

از طرف دیگر، در این استان بیش از ۳۰ هزار حلقه چاه کشاورزی حفر شده و چند صد آب بندان ذخیره آب، چندین سد و سازه مهندسی ذخیره آب هم در جای‌جای گلستان وجود دارد که فرصت خوبی برای اجرای طرح‌های شیلاتی و تولید انواع آبزیان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha