۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۲
کد خبر: 85503843
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم| نوش داروهای مازندران نیازمند تجاری‌سازی

۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۲
کد خبر: 85503843
فیلم| نوش داروهای مازندران نیازمند تجاری‌سازی

نوشهر - ایرنا - "محمد آهنگران" معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بخش کجور نوشهر گفت : این ستاد در قالب جهش تولید به لحاظ قطب کشاورزی کجور برای توسعه، رونق و تجاری سازی گیاهان دارویی با شکل دهی زنجیره سبز آماده ارایه خدمات در زمینه های مختلف به تولید کنندگان گیاهان دارویی در این خطه غربی از استان است.

به گزارش ایرنا، ‌هم اکنون از سطح حدود ۱۳ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی شهرستان نوشهر، ‌ تنها حدود ۱۵ هکتار آن اختصاص به کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی در بخش کجور دارد که در این میان روستای شاه ناجر بیشترین تولید این گونه گیاه دارویی را دارد و به طور میانگین از این میزان سطح مقدار ۳۵ تن گل محمدی استحصال می شود.

بررسی های علمی نشان داده در کجور گونه های گیاهی در حوزه جنگلی و کویری مانند بومادران، ترسیاوش، ترتجبین، سیر، ‌ آویش، گل محمدی، بابونه، بابا آدم، گزخوانسار، ناخونک، کتیرا، جوی دو سر، زرشک، گل گاوزبان، زیره، دم گیلاس، گل گندم، به، تخم ریحان، نه نا، پنیرک، سیاه دانه و نیز برگ زیتون شناسایی شده است.

کارشناسان و صاحب نظران معتقدند تولید گیاهان دارویی خود به منزله به کارگیری و فعال‌سازی ظرفیت ‌های نهفته در کشور و استفاده از توان سرزمینی است و از سوی دیگر ایران نیز جزو کشورهایی است که از رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی با ارزش برخوردار است که سازگاری مناسبی با محیط داشته است.

بخش کجور نوشهر با برخورداری از ۶۴ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع شده است.

استان مازندران حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار دارد که جهاد کشاورزی به دلیل مشکلات خشکسالی، سرمازدگی و هزینه بالای کشت محصولاتی مانند گندم، جو و علوفه، زراعت گیاهان دارویی از جمله پرورش گل محمدی را در این اراضی به کشاورزان توصیه کرده و حمایت می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha