بهره‌برداری آمریکا از پایگاه‌های خود در اردن برای بی‌ثباتی منطقه

تهران- ایرنا- مشارکت آمریکا در کشتار هولناک اردوگاه «النصیرات» بحث و نگرانی هایی را در میان محافل اردنی درباره پایگاه های نظامی واشنگتن در این کشور و امکان استفاده از آنها علیه ملت فلسطین و اردن ایجاد کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، گزارش‌ها و مطالب درز شده به رسانه ها درباره مشارکت نیروهای آمریکایی درباره عملیات موسوم به آزادی چهار اسیر صهیونیست در اردوگاه النصیرات در نوار غزه، ولوله‌ای در میان محافل اردنی درباره نقش آمریکا در منطقه به پا کرده است.

باور بر این است که امکانات و تجهیزات نظامی آمریکایی موجود در منطقه به طور حتم برای امنیت و ثبات استفاده نخواهد شد و جنایت هولناک النصیرات گواهی بر این مدعا است.

رای الیوم نوشت: آیا اسکله آمریکایی در نوار غره در اردن حساسیت‌زا شده است؟ کشتار النصیرات سبب شده که محافل اردنی خطر پایگاه‌های نظامی آمریکا در اردن و جانبداری مطلق از اسرائیل را گوشزد کنند. سئوال مطرح این است که امکانات پنتاگون در خدمت رژیم صهیونیستی است، پس منافع اردن کجاست؟

رای الیوم افزود: مهم برای مقامات اردنی، برداشت موجود نزد سیاستمداران در حال حاضر است و سئوالات مطرح درباره نقش تجهیزات و پایگاههای نظامی آمریکایی در منطقه در آینده و زیان های ناشی از آن تحت عنوان همکاری و پشتیبانی یکجانبه از اسرائیل با توجه به در راس بودن افراطی‌ها در کابینه رژیم صهیونیستی است.

این رسانه ادامه داد: بحث هایی درباره نقش نظامی آمریکا در فرماندهی، برنامه ریزی و اجرای عملیات در اردوگاه النصیرات و حمایت آن از رژیم صهیونیستی مطرح است و این بحث ها به شکل غافلگیرکننده ای به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عمق اراضی اردن نیز کشیده شده است.

رای الیوم اضافه کرد: به کارگیری اسکله دریایی آمریکایی و برنامه ریزی برای عملیات النصیرات از طریق تحرکات اطلاعاتی و عدم موضع گیری آمریکا در محکومیت کشتار غیرنظامیان فلسطینی، نگاه اردنی ها را به این سمت سوق داده که پایگاه‌های نظامی آمریکا و تجهیزات نظامی آن ممکن است در آینده علیه ملت های فلسطین و اردن استفاده شود.

به نوشته این منبع عرب زبان، این نگرانی در میان محافل اردنی و میان سیاستمداران ارشد ایجاد شده وآنها مشارکت آشکار نظامی آمریکا در کشتار علیه ساکنان اردوگاه النصیرات را به مثابه سیگنال بسیار منفی برای ملت های منطقه، کشورها و حکومت‌های آن می دانند.

این رسانه نوشت: این سیگنال منفی به ویژه برای اردن با توجه به میزبانی از پایگاه های نظامی آمریکاست و ترس استفاده از توان نظامی آمریکا علیه منافع اردن و ثبات مردم این کشور و فلسطین وجود دارد؛ موضوعی که در کریدورهای سیاسی بار دیگر بحث این پایگاه ها را مطرح کرده که در صورت مشتنج شدن شدید اوضاع منطقه ، از آن چگونه استفاده خواهد شد و نقش این پایگاه‌ها چیست؟

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی روز شنبه در ادامه جنایت‌های خود قتل عام هولناکی را در اردوگاه النصیرات در نوار غزه انجام داد که به شهادت ۲۷۴ فلسطینی منجر شد. در میان شهدای این جنایت، ۶۴ کودک و ۵۷ زن به چشم می خورد.

رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در عملیات خود در مرکز اردوگاه النصیرات توانسته چهار اسیر صهیونیست را آزاد کند.

در همین حال، «ابوعبیده» سخنگوی نظامی گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس در پیامی با اشاره به شهادت و زخمی شدن صدها فلسطینی بی‌گناه در اردوگاه النصیرات اعلام کرد: آنچه دشمن صهیونیستی در منطقه النصیرات انجام داد، جنایت جنگی پیچیده‌ای است و اولین کسانی که از آن آسیب می‌بینند، اسرای صهیونیست هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha