حفاظت از منطقه صوفی‌چای مراغه وظیفه همگانی است

مراغه- ایرنا- رییس اداره محیط زیست مراغه گفت: صوفی‌چای به دلیل برخورداری از پوشش گیاهی و جانوری ارزشمندی چون «لاله‌های واژگون» و «قزل‌آلای خال قرمز» منطقه حفاظت شده به شمار می‌رود و حفاظت از آن وظیفه همگانی است.

«غلامرضا زارع» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: منطقه حفاظت شده صوفی‌چای با ۱۳ هزار هکتار مساحت در غرب رشته کوه سهند و شمال مراغه قرار دارد.

به گفته وی ماهی قزل‌آلای خال قرمز به ندرت در سطح کشور وجود دارد و مراغه و لرستان از جمله مناطق برخوردار از این ماهی ارزشمند به شمار می‌رود؛ ضمن توجه به اینکه لاله‌های واژگون سهند نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

حفاظت از منطقه صوفی‌چای مراغه وظیفه همگانی است
همه باید برای جلوگیری از انقراض قزل‌آلای خال قرمز دست به کار شوند

رییس اداره محیط زیست مراغه افزود: روستاهای «یایشهری» و «کرده‌ده» مراغه بیشتر از بقیه اهالی به پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند منطقه حفاظت شده صوفی‌چای دسترسی دارند و باید برای حفاظت از آن نیز حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی همچنین چرای بی‌رویه دام را یکی دیگر از عوامل از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده صوفی‌چای عنوان کرد و افزود: برداشت بی‌رویه گیاهان خوراکی نیز انقراض برخی از گیاهان را در پی داشته است.

«زارع»، مدیریت چرای دام در مراتع سهند را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای حفظ تنوع زیستی در منطقه حفاظت شده صوفی‌چای، باید همه اهالی مشارکت کنند و دغدغه حفاظت داشته باشند.

لاله‌های واژگون در مناطق پایین‌دست امکان بقا ندارد

رییس اداره محیط زیست مراغه گفت: متاسفانه برخی از اهالی، لاله‌های واژگون دامنه سهند را با پیازچه به مناطق دیگر انتقال می‌دهند، در حالی که این گیاهان ارزشمند و کمیاب در مناطق پایین‌دست امکان بقا ندارد.

«زارع» انتقال لاله‌های واژگون با پیازچه به مناطق دیگر را باوری غلط دانست و افزود: همین باور غلط می‌تواند به انقراض لاله‌های واژگون در منطقه حفاظت شده صوفی‌چای و دامنه سهند منجر شود.

حفاظت از منطقه صوفی‌چای مراغه وظیفه همگانی است
انتقال لاله‌های واژگون به مناطق دیگر حتی با پیازچه، اشتباهی است که به انقراض آن منجر می‌شود

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دانشگاهیان مراغه برای تقویت پوشش گیاهی سهند وارد میدان شوند و دستگاه‌های اجرایی از جمله منابع طبیعی نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند تا از انقراض پوشش گیاهی سهند جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان، برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری سهند از جمله خرس‌ها، قوچ‌میش‌ها، پرندگان و ماهی قزل‌آلای در حال انقراض است و نجات آن به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تامین اعتبار و تنفس پنج‌ساله نیاز دارد.

سهند دیگر تحمل این همه بهره‌برداری و توان تولید دوباره را ندارد و باید پنج‌سال به حال خود رها شود و این مهم به تامین اعتبار در بودجه سال بعد و در حقیقت به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز دارد و دولت نیز می‌تواند با یک لایحه به این موضوع ورود پیدا کند.

البته همزمان با تنفس پنج‌ساله نیز باید مدیریت حفاظت محیط زیست در دامنه‌های سهند حاکم شود و زیستگاه‌های در حال نابودی تحت مدیریت سازمان محیط زیست قرار گیرد تا بر اساس دستورالعمل‌های خاص مورد حفاظت باشد.

در این مسیر باید همه اهالی و ارگان‌های دولتی با سازمان محیط زیست همراه شوند و مدیریت شهرستان همکاری کند؛ حتی اداره منابع طبیعی نیز باید برای حفاظت از مراتع سهند برنامه حفاظتی داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha