بارها در اتوبوس‌های به مقصد تهران توله خرس پیدا کرده‌ایم

تهران بزرگ - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی از تداوم حیات خرس سیاه و گربه‌سانان گفت: بارها در اتوبوسی که به سمت تهران می‌آمد، توله خرس پیدا شده است؛ چرا باید به بازار غیرمجاز دامن بزنیم که به منابع ما آسیب می‌زند.

حسن اکبری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه نگهداری گونه‌های حیات وحش در خانه و در شهری مثل تهران اشتباه است، افزود: یک زمانی بافت روستایی غالب بود و مردم یک سری حیوانات اهلی یا پرنده‌ها را در خانه‌ها نگه می داشتند اما امروزه شاهدیم برخی که خانه‌های بزرگ یا باغ دارند به نگهداری حیواناتی عجیب و غریب مثل خزندگان و دوزیست بزرگ رو آورده‌اند که این اشتباه است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این موضوع بازار خرید و فروش را داغ کرده اما به طبیعت و محیط زیست ضربه می‌زند چرا که دفعات زنده گیری از طبیعت و در نهایت تعداد گونه‌های حیوانات در معرض انقراض را بیشتر می‌کند.

اکبری اضافه کرد: در این راستا برای خرس سیاه و خیلی از گربه سانان بسیار نگرانیم و بارها در اتوبوسی که به سمت تهران می‌آمد، توله خرسی پیدا شده است اما سوال اینجاست که چرا باید به این سمت حرکت کنیم و دامن به بازار غیرمجازی بزنیم که در آخر به منابع ما آسیب بزند.

وی این را هم گفت: البته که در این رابطه با ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز همکاری داریم؛ دوستان پای کار آمدند و قانونی برخورد می‌کنیم اما فرهنگ سازی در این رابطه بسیار مهمتر است چرا که افرادی که این حیوانات را نگهداری می‌کنند غالبا علاقه به محیط زیست و حیات وحش دارند.

منازل برای حیوانات زندان است

اکبری افزود: از سوی دیگر ما اکوتوریسم، طبیعت گری و حیات وحش نگری را در حال ترویج و در دستور کار داریم و نباید در بازار خلیج فارس تهران این حیوانات خرید و فروش شود چرا که در هر حال و در بهترین شرایط غذایی، خانه برای حیوانات زندان است.

بارها در اتوبوس‌های به مقصد تهران توله خرس پیدا کرده‌ایم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری با قوه قضاییه و فراجا برای جلوگیری از زنده گیری گونه‌های جانوری و صادرات آنها به خارج از کشور گفت: یک سری خلاهای قانونی در مورد خرید و فروش حیوانات داریم و به طور مثال در مورد پرندگان کم یاب، مجوز پرنده فروشی ها از صنوف صادر می شود که پیشنهاد دادیم این موارد ذیل محیط زیست قرار بگیرند.

کشف ۷۰۰ بهله هوبره در هفت سال

اکبری همچنین خبر داد که با تلاش های انجام شده ۷۰۰ بهله پرنده هوبره در هفت سال گذشته حین صادرات غیرمجاز کشف شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست یادآور شد: اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که کل تعداد این گونه پرنده در معرض انقراض به سه هزار بهله می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha