نام‌آوران فرش چهارمحال و بختیاری تجلیل شدند

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هفت نفر از فعالان حوزه فرش این استان در قالب دومین آیین ملی تجلیل مشاهیر و نام‌آوران فرش کشور تحت عنوان نام‌آوران استان تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، فضل الله رحمتی روز دوشنبه در این خصوص افزود: فاطمه زمانی شورابی در رسته بافت، افسانه قانی و غلامرضا زیلابی در حوزه پژوهش و تحقیقات، عارف و علی محمودیان و پرویز داودیان‌پور در حوزه طراحی و ایرج حیدریان در حوزه تولید و تجارت از چهارمحال و بختیاری به عنوان نام آور انتخاب و معرفی شدند.

وی گفت:هم اکنون ۳۵ هزار بافنده فرش چهارمحال و بختیاری سالانه ۱۴۰ هزار مترمربع فرش می بافند که از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ نفر زیر چتر پوششی بیمه هستند.

به گزارش ایرنا، فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیبسون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۱۳۹۶ لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

بیشترین فرش‌های چهارمحال و بختیاری را قالی‌های چالشتر، شهرکرد و قهفرخ (فرخ‎شهر)، یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری‌نشین تشکیل می‌دهد.

کاربرد رنگ‌های زیبا با استفاده از عصاره گل‌ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح‌ها و نقش‌های متنوع، انتخاب رنگ، ثبات گیاهی گرم رنگ‌ها، پرز بلند، دقت در بافت و قیمت مناسب در جهان از دیگر ویژگی‌های فرش چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

فرش دستباف دارای پیشینه‌ای به اندازه سکونت‌نشینی انسان‌ها است و بخشی از این فرش در فرهنگ و تمدن ایرانی جا دارد و انسان با رنگ و شکل طبیعت بی‌جان را به خانه خویش برده است.

قالی ایرانی دارای منحصر به فردترین و اصیل‌ترین نقشه‌ها است که به صورت ذهنی بافته می‌شود و رنگ و طرح و نقشه این نوع هنر زمینی، در تمدن قالی بافی بی نظیر بوده است.

برخی اظهارات می‌گوید: پیشتر بافندگان فرش، قانون خود را داشتند برای اینکه یک نقشه را روی تار و پود پیاده کنند، در بافت شهری از روش ˈدو پودˈ یا ˈلول بافˈ در سبک‌های فارسی‌باف و ترکی‌باف استفاده می‌کردند.

بافت‌های فرش ایرانی شامل بافت هونه‌جان، شهرضا، ترکمن، ترکمن(قوم تکه)، رفسنجان و راور، چالشتر، فردانبه، ملایر و بافت خراسان(نیشابور، بجنورد) بوده است.

فرش چهارمحال و بختیاری به ویژه دو نوع ˈبافت نقشˈ و ˈچالشتریˈ با گل‌های ترنج، لچکی، سرو کاج، گل مینا و با قاب‌های ترکیبی و خشتی‌های چهار ضلعی، یکی از زیباترین آثار هنری ماندگار در این سرزمین است.

فرش دستباف چهارمحال و بختیاری به دلیل استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی، دارای رنگ ثابت و اصیل است، به همین دلیل مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد.

در تمدن فرش‌بافی ایران، زنان درگذشته برای بافت فرش، آداب ویژه‌ای داشتند و آیین گره زنی نوعروسان، رسمی بود که هر نوعروس تازه وارد به خانه، آن را افتخار خود می‌دانست.در این آیین، نوعروسان با ذکر آیه و حدیث، گره‌ای بر تار و پود دارقالی می‌انداختند، یعنی عضوی از خانواده هنر هویت بخش به فرهنگ ایران زمین شده‌اند.

برخی طرح‌های به جا مانده قالی چهارمحال و بختیاری از دوران صفویه، الهام گرفته از طبیعت و حیوانات است.

قالی این استان در طرح های خشتی، لچک ترنج، شکارگاهی، کف ساده، سرو و کاج، حقه ای، قابی و گل مینا بود، که امروزه گل خشتی آن شهرتی جهانی دارد.

ویژگی‌ها فرش بخشی از مناطق چهارمحال و بختیاری در تعداد گره‌های آن است که هیچ فرش دیگری این تعداد گره ندارد و فرش بارده دارای ۸۰۰گره در ۱۰۰گره در هر دریف است که این ویژگی منحصر به فرد قالی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha