۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85503990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تاوان اقتصادی جنگ با حزب‌الله بسیار سنگین‌تر از جنگ با حماس است

تهران- ایرنا- رسانه صهیونیستی «کان» با اشاره به تشدید درگیری رژیم اسرائیل در شمال سرزمین های اشغالی با حزب الله نوشت: تاوان اقتصادی جنگ با حزب الله به مراتب سنگین تر از جنگ با حماس در نوار غزه خواهد بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رسانه صهیونیستی «کان» از احتمال بروز جنگ تمام عیار با حزب الله خبر داد و نوشت که ناظران امور همواره به تبعات ناشی از جنگ تمام عیار در لبنان اشاره کرده‌اند، اما تاوان اقتصادی چنین جنگی چیست؟

این رسانه صهیونیست اذعان کرد: تاوان اقتصادی جنگ با حزب الله به مراتب سنگین تر از جنگ با حماس در نوار غزه با وجود گذشت هشت ماه از شروع جنگ در جبهه جنوبی خواهد بود. سناریوی احتمالی جنگ در جبهه شمالی به مثابه نبود ارتباط با خارج، از کار افتادن کسب و کارها و نرفتن بچه ها به مدارس خواهد بود که این زیان اقتصادی بسیار سنگینی را به همراه خواهد داشت.

شبکه کان نوشت: در صورت بروز خسارات سنگین در زیرساخت ها، اقتصاد فلج و رشد اقتصادی دگرگون و منفی خواهد شد و کسری بودجه بیش از ۲۵۰ میلیارد شیکلی(بیش از ۶۶ میلیارد دلار آمریکا) به همراه خواهد داشت.

به نوشته این منبع صهیونیستی، در صورت بروز جنگ در جبهه شمالی، کابینه مجبور به گرفتن صدها میلیارد قرض برای پیشبرد مالی جنگ و بازسازی خواهد شد. علاوه بر آن، سرمایه گذاران خارجی و نیز شرکت های چندملیتی از سرزمین های اشغالی خواهند رفت.

این رسانه با بیان اینکه این اوضاع به افزایش مالیات منجر خواهد شد و همه هزینه ها را بالا خواهد برد، ادامه داد: بروز جنگ افزایش نرخ دلار به شکل قابل ملاحظه را به همراه خواهد داشت و اوضاع در اسرائیل مشابه وضعیت کنونی نخواهد بود. در چنین اوضاعی، وزیر دارایی خواستار کاهش هزینه هایی خواهد شد که ارتباطی به جنگ ندارند و نیاز به تغییر کامل اولویت ها خواهد بود.

این خبر در حالی منتشر می شود که پیشتر وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که کسری بودجه این رژیم در ۱۲ ماه منتهی به ماه آوریل(فروردین - اردیبهشت) به هفت درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته و از ۶.۶ درصد برای کل سال ۲۰۲۴ فراتر رفته است.

همچنین درآمدهای مالیاتی رژیم صهیونیستی در سه ماه اول سال جاری میلادی ۴.۱ درصد و در ماه آوریل نیز ۱۳.۱ درصد کاهش یافته است.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز پیشتر اعلام کرده بود که کسری ماهانه بودجه رژیم صهیونیستی در ماه مارس(اسفند) به حدود چهار میلیارد دلار آمریکا یا معادل ۶.۲ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

معاریو نوشت که از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴) تا پایان ماه مارس، کسری کلی در بودجه رژیم اسرائیل به حدود هفت میلیارد دلار رسیده است.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نیز برای سال ۲۰۲۵ کسری بودجه هشت میلیارد دلاری را با توجه به هزینه‌های جاری جنگ در غزه پیش بینی کرده است.

در همین حال، روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» نوشت که با توجه به آمارهای اولیه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، جنگ در نوار غزه برای این رژیم بالغ بر ۲۰۰ میلیارد «شیکل» (۵۱ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت که معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha