تنش آب شرب و بهداشت از سیستان و زاهدان رخت بربست

تهران - ایرنا - سخنگوی طرح های ملی آب گفت: اجرای طرح های آبرسانی در منطقه سیستان و زاهدان باعث شد که تنش آب شرب و بهداشت از این مناطق رخت بربندد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عیسی بزرگ زاده در نشست خبری در باره طرح های تامین آب برای منطقه سیستان و زاهدان افزود: مسئله تامین آب مطمئن و پایدار برای منطقه سیستان سبب شده فضای دوستانه تری برای پیگیری حقابه ایران از هیرمند فراهم شود.

وی ادامه داد: به زودی مردم در منطقه سیستان و زاهدان برای تامین آب شرب و بهداشت، شغل های خدماتی و صنایع دیگر نگرانی نخواهند داشت و آب پایدار تامین می شود.

 سخنگوی طرح‌های ملی آب به تغییر راهبرد وزارت نیرو در باره تأمین آب برای سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این تغییر راهبرد از اتکا به تأمین آب به‌واسطه حقابه هیرمند به تأمین آب از منابع داخلی برای بخش شرب و بهداشت و مشاغل صورت گرفت.

 بزرگ‌زاده ادامه داد: بر اساس این راهبرد جدید آب شرب و بهداشت مردم منطقه سیستان و زاهدان از منابع داخلی تأمین شده و ضمن پیگیری حقابه هیرمند از کشور همسایه آن را برای محیط‌زیست و زیست‌مندان منطقه اختصاص خواهیم داد.

 وی افزود: اجرای این راهبرد توسط سه طرح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت می‌گیرد که در طرح کوتاه‌مدت اضطراری حفر چاه پیگیری شده و در طرح میان‌مدت تأمین آب از آبخوان شرقی دنبال می‌شود.

 سخنگوی طرح‌های ملی آب خاطرنشان کرد: طرح بلندمدت هم انتقال آب از دریا است که اکنون پروژه آن حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 بزرگ‌زاده گفت: در طرح کوتاه‌مدت اضطراری حفر ۱۶۶ حلقه چاه با قابلیت تأمین آب به میزان ۸۸ میلیون مترمکعب و ۲ هزار ۹۰۰ لیتر بر ثانیه بخشی انجام شده است.

 وی از اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تأمین آب از آبخوان شرقی خبر داد که خط انتقال آن ۲۶۰ کیلومتر است.

 قطع اتکای تأمین آب یک میلیون نفر از هیرمند

 سخنگوی طرح‌های ملی صنعت آب ادامه داد: اجرای طرح‌های تأمین آب برای منطقه سیستان و زاهدان سبب شده اتکای تأمین آب برای جمعیت یک‌میلیونی منطقه از هیرمند قطع شده و از منابع داخلی انجام شود.

 بزرگ‌زاده افزود: یک‌صد هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های آب و فاضلاب در حال انجام در منطقه سیستان و بلوچستان است. حدود یک میلیارد مترمکعب حجم تنظیمی طرح‌های آبی در این استان است.

 سخنگوی طرح‌های ملی آب دیپلماسی آب هر کشور را پنهانی توصیف کرد و گفت: کشور ما هم در دیپلماسی آب خود طرح‌های مهمی را در دست پیگیری دارد.

 بزرگ‌زاده ادامه داد: با اجرای طرح‌های منطقه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب و بهداشت تأمین خواهد شد و نگرانی در باره تأمین آب در این منطقه نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha