۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85504205
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ادعای رسانه آلمانی: مرکل در مورد اهداف روسیه تحت پروژه "نورد استریم ۲" پنهان‌کاری کرده بود

تهران – ایرنا - روزنامه آلمانی «هندلزبلات» مدعی شد: صدراعظم سابق آلمان با وجود اطلاع از تلاش روسیه برای باج‌گیری از اروپا و راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲، این اطلاعات را "پنهان" نگه داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، خط لوله نورد استریم ۲ برای دو برابر کردن صادرات مستقیم گاز روسیه به آلمان طراحی شده بود، اما به دلیل خطراتی که برای اوکراین داشت، بسیار بحث برانگیز بود. منتقدان نگران بودند که اگر روسیه به صورت مستقیم گاز به اروپا صادر کند، می ‌تواند اوکراین را از درآمد ترانزیت آن محروم سازد.

زمانی که این نگرانی ها ابراز شد و خط لوله مذکور نیز در انتظار رفع سایر موانع نظارتی بود، روسیه شروع به کاهش عرضه گاز خط لوله نورد استریم ۱ که آن نیز گاز را به آلمان منتقل می کرد، نمود.

آنگلا مرکل در سال ۲۰۲۱ و در آخرین ماه های صدارت در گفت‌وگو با هندلزبلات احتمال کاهش صادرات گاز روسیه را رد کرده بود.

با این حال، بر اساس اسناد محرمانه ای که این روزنامه آلمانی مدعی است در اختیار داشته، وزارت اقتصاد هشدار داده بود که روسیه "بسیار آهسته" مخازن ذخیره گاز را پر کرده و اتکا به کرملین برای تامین گاز می تواند "پیامدهای وخیمی" داشته باشد.

این افشاگری در حالی صورت می‌گیرد که اسنادی که به تازگی توسط روزنامه زوددویچه سایتونگ منتشر شده، نشان می‌دهد دو دولت متوالی مرکل به شدت برای عملیاتی شدن نورد استریم ۲ تلاش کرده‌ و ادعا می ‌کردند که قرارداد با شرکت دولتی گازپروم، "پروژه بخش خصوصی" است.

رابرت هابک (Robert Habeck)، معاون صدراعظم و عضو حزب سبز آلمان، در واکنش به افشاگری های رسانه ها، تصمیم های دولت پیشین را "یک اشتباه تاریخی" خواند و گفت: ما هرگز نباید خود را به گاز روسیه وابسته می‌کردیم.

فلیکس بانازاک (Felix Banaszak)، نماینده سبزها در مجلس آلمان نیز خواهان تحقیقات علنی در این زمینه شد و نورد استریم ۲ را "بزرگترین شکست اقتصادی، انرژی و سیاست خارجی از زمان تاسیس جمهوری فدرال آلمان" توصیف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha