گلابی خراسان شمالی دارای پروانه نشان حد مجاز آلاینده‌ شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل استاندارد خراسان شمالی گفت: پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصول گلابی این استان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی صادر شد.

محمد خوران روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صدور پروانه‌ نشان حد مجاز آلاینده‌ها به منظور کاهش استفاده از سموم و آلاینده‌های مورد مصرف در تولید محصولات کشاورزی به میزان استاندارد است که این امر افزایش کیفیت و سلامت محصولات تولیدی کشاورزی و حفاظت از آب و خاک را به همراه دارد.

وی افزود: پس از درخواست تولیدکنندگان متقاضی برای دریافت پروانه یاد شده، کارشناسان کنترل کیفیت و استاندارد به شکل دوره ای از مزارع و باغات بازدید و اقدام به نمونه برداری محصول می کنند و در صورت انطباق محصول در حوزه حد مجاز سموم دفع آفات، فلزات سنگین و نیترات به محصول مربوطه پروانه حد مجاز آلاینده ها ارائه می‌ شود.

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی اظهار کرد: پیش از این در سال های گذشته نشان حد مجاز برای برخی محصولات در استان صادر شده است، سال گذشته پروانه در این استان صادر نشد و امسال نخستین پروانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها در استان صادر شد.

وی گفت: مضرات استفاده از سموم و آفت کش ها بیشتر از پیش برای جامعه روشن شده است و نیاز به محصولات دارای حد مجاز آلاینده‌ها و آفت کش ها بیشتر از گذشته احساس می شود بر این اساس باید از محصولات کشاورزی با پروانه نشان حد مجاز بیش از پیش استفاده شود.

خوران با اشاره به اینکه تولید محصول سالم کشاورزی در بازار جهانی نیز متقاضی خود را دارد اظهار کرد: بسیاری از کشورها برای واردات محصولات کشاورزی خواستار محصولات کشاورزی با حد مجاز آلاینده‌ها و سموم و آفت کش ها هستند.

وی با بیان اینکه برای صدور این پروانه باید آزمون های آزمایشگاهی مورد نیاز انجام شود افزود: نبود آزمایشگاه همکار در استان سبب شده تا انجام آزمون محصولات در استان های همجوار و بیشتر در استان خراسان رضوی انجام شود.

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی تصریح کرد: فرهنگ استفاده از محصولات کشاورزی دارای پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها باید اشاعه پیدا کند و این موضوع موجب افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، ارتقای سلامت جامعه و همچنین تولید محصولات صادرات محور خواهد شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است، این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha