۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۳
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85504316
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آزمایش لباس‌های فضایی برای ماموریت فرود بر ماه؛ «آرتمیس ۳»

تهران- ایرنا- در حالی که قرار است اداره کل ملی هوانوردی و فضا «ناسا» در سال ۲۰۲۶ بار دیگر انسان‌هایی را روی ماه فرود آورد، به‌تازگی آزمایش‌هایی برای بررسی نمونه‌ فضاپیمای این ماموریت همچنین لباس‌های مخصوص فضایی انجام شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از اسپیس، ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۶ برای اولین بار بعد از سال ۱۹۷۲ اقدام به اعزام و فرود آوردن انسان روی سطح کره ماه کند. اما همانطور که راکت‌ها، فضاپیماها و لباس‌های فضایی جدید نشان می‌دهد، زمانه تغییر کرده است.

دو فضانورد اخیرا برای آماده شدن در انجام ماموریت فرود بر ماه «آرتمیس-۳»، لباس‌های فضایی جدید شرکت «آکسیوم اسپیس» را بر تن کردند. همچنین برای اولین بار حضور در یک نسخه آزمایشی از فضاپیمایی را آزمایش کردند که آنها را به ماه خواهد برد.

آزمایش لباس‌های فضایی برای ماموریت فرود بر ماه؛ «آرتمیس ۳»

دانشمندان و مهندسان می‌گویند این آزمایش که اولین مورد از این نوع از دوران آپولو است، بازخوردهایی درباره چگونگی کار لباس‌های فضایی ساخت شرکت «آکسیوم» با نمونه آزمایشی سامانه فرود انسان استارشیپ شرکت اسپیس ایکس (HLS) فراهم کرد. این فضاپیما گزینه انتخابی سازمان ناسا برای بردن و بازگرداندن فضانوردان به ماه در جریان ماموریت آرتمیس-۳ است.

ناسا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد در این آزمایش کلیات (layout) سامانه فرود انسان استارشیپ از جمله طراحی فیزیکی آن مورد سنجش قرار گرفته است.

آزمایش لباس‌های فضایی برای ماموریت فرود بر ماه؛ «آرتمیس ۳»

این آزمایش سه ساعتی که در مقر شرکت اسپیس ایکس در هاتورن کالیفرنیا انجام شد، همچنین برای قضاوت درباره انعطاف لباس‌های فضایی و راحتی کار با آنها سودمند بود. ناسا و آکسیوم سال گذشته نیز نمونه‌ای از این لباس فضایی جدید رونمایی کردند که برای این منظور طراحی شده است.

آزمایش لباس‌های فضایی برای ماموریت فرود بر ماه؛ «آرتمیس ۳»

آکسیوم در ماه آوریل یکی از این لباس‌ها را در یکی از آزمایشگاه‌های ناسا آزمایش کرد و برای این وزنه‌هایی اضافه کرد تا بتواند محیط ماه را شبیه‌سازی کند؛ زیرا در ماه گرانش تنها یک ششم زمین است. این شرکت در تازه ترین بیانیه اعلام کرد به‌زودی یک فضانورد از این لباس در یک آزمایش داخل آب استفاده خواهد کرد.

در همین حال شرکت اسپیس ایکس هم در حال ساخت «استارشیپ» فضاپیمای مورد استفاده برای انتقال فضانوردان به ماه است؛ طوری که قرار است این فضاپیما قابل استفاده مجدد باشد تا بتوان از آن در سفرهای دیگر به ماه و در نهایت در سفر به مریخ استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha