۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85504430
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

گروه‌های حساس و بیماران زمینه‌ای مراقب گرمازدگی باشند

اصفهان- ایرنا- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گروه‌های حساس و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای توصیه کرد که در روزهای آینده، مراقبت گرمازدگی باشند.

به گزارش ایرنا، دمای هوا در بسیاری از نقاط کشور از چند روز گذشته افزایش یافته و اداره کل هواشناسی استان اصفهان نیز اعلام کرد که این روند تا پایان هفته جاری ادامه دارد و گرمای تابستان را تجربه خواهیم کرد.

پژمان عقدک روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زنان باردار، کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند قلبی عروقی و دیابت در این روزهای گرم باید مراقب باشند تا دچار گرمازدگی نشوند.

وی افزود: گروه‌های حساس و بیماران زمینه‌ای بدلیل اینکه بدن آنها زودتر آب از دست می‌دهد بیشتر در معرض گرمازدگی هستند.

عقدک با تاکید بر لزوم مصرف بیشتر آب و مایعات در روزهای گرم سال به‌منظور تعدیل دمای بدن خاطرنشان کرد: افرادی که به مدت طولانی در فضای باز و زیر تابش نور خورشید کار می‌کنند نیز باید مراقب گرمازدگی باشند.

وی ادامه داد: استفاده از لباس‌های نخی و رنگ روشن و کلاه لبه‌دار و پرهیز از قرار گرفتن زیر نور مستقیم آفتاب نیز در این روزها توصیه می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره شیوع بیماری‌های گوارشی توضیح داد: این بیماری‌ها هر سال با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد اما در استان تاکنون مورد خاصی از شیوع بالای آن نداشتیم.

عقدک افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز موردی از ابتلا به «وبا» و موارد خاصی از شیوع بیماری‌های واگیر در استان نداشتیم.

شناسایی تعدادی از بیماران مبتلا به «تب دنگی» در اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از شناسایی و درمان تعدادی از بیماران مبتلا به «تب دنگی» در این استان خبر داد و گفت: این افراد در مسافرت به کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند تایلند و مالزی به این بیماری مبتلا شده بودند.

عقدک بدون اشاره به تعداد این بیماران، افزود: افراد مبتلا به تب دنگی پس از مراجعه به مراکز درمانی اصفهان، مراقبت‌های لازم را دریافت کردند و پس از بهبود ترخیص شدند.

وی با بیان‌اینکه تاکنون موردی از مرگ و میر ناشی از تب دنگی در اصفهان نداشتیم، تصریح کرد: افراد شناسایی شده نیز بطور بومی در داخل استان به این بیماری مبتلا نشده بودند بلکه در مسافرت به خارج دچار آن شدند.

عقدک با بیان اینکه تب دنگی علائمی مانند آنفلوآنزا و خونریزی از لثه، بینی یا پوست دارد، توضیح داد: درمان دارویی خاصی برای این بیماری وجود ندارد و بیماران مبتلا به آن مراقبت‌های درمانی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: اگر افراد مبتلا به تب دنگی به موقع شناسایی نشوند احتمال فوت آنها تا ۵۰ درصد وجود دارد اما اگر مراقبت‌های درمانی را دریافت کنند احتمال مرگ و میر ۲ تا پنج درصد است.

به گزارش ایرنا، «تب دنگی» از طریق نیش پشه «آئدس» به انسان منتقل می شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای دیگر شناسایی شده است؛ البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکانپذیر نیست و بروز بیماری فقط بر اثر گزش پشه اتفاق خواهد افتاد.

این بیماری علائم مختلفی از جمله تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع، بثورات پوستی و خونریزی از لثه یا سایر قسمت‌های بدن دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha