۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۰۵
کد خبر: 85504683
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترافیک عبور دام در محور کندوان +فیلم

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۰۵
کد خبر: 85504683
ترافیک عبور دام در محور کندوان +فیلم

نوشهر - ایرنا - تصادفات ناشی از عبور احشام عشایر منطقه از محور ارتباطی کندوان از جمله نگرانی های این فصل از سال بوده که سرانجام پلیس راه فراجا و استان مازندران با اتخاذ تدابیر اصولی برای سال جاری روز دوشنبه ۲۱ خرداد را برای عبور احشام دامداران در نظر گرفت.

به گزارش ایرنا، محور کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که نیمی از این مسیر در محدوده شهرستان چالوس در غرب مازندران و نیمی دیگر در استان البرز قرار دارد.

همه ساله در فصل بهار مراتع ییلاقی مازندران بر روی دام های سبک و سنگین دامداران سنتی گشوده می شود تا بتوانند دام هایشان را در این مناطق تعلیف کنند. دامداران برای رسیدن به مرتعی پر از علوفه که دستکم هشت ماه دست نخورده باقی مانده است مجبورند در بسیاری از مناطق گله‌هایشان را از حاشیه و گاهی مسیر اصلی جاده عبور دهند.

مراتع مناطق ییلاقی همه ساله در فصل بهار پس از رشد کافی گیاهان در اواخر ماه اردیبهشت یا اوایل خرداد بر روی دامداران گشوده می شود و زمان آغاز چرای دام ها در این مراتع هم بر اساس پروانه چرای دامداران، شرایط رویش گیاهی منطقه و همچنین تغییرات جوی و آمادگی مراتع بنا به تشخیص اداره منابع طبیعی و هماهنگی با دامداران تعیین می شود.

در ادوار گذشته دامداران بدون هماهنگی و بدون وسیله نقلیه نسبت به جابجایی احشام در محور کندوان اقدام می کردند که وقوع حادثه و تصادفات و یا اختلال در عبور و مرور جاده مشکلاتی را بوجود می آورد.

قبل از اجرای این طرح به گفته کارشناسان پلیس راه کندوان با دستگاهای دولتی در شهر مرزن آباد چالوس هماهنگی شده و برابر شرح وظایف هریک از نهادها، پلیس راه متولی آمد و شد در هر یک از محورهای مازندران و جاده کندوان است.

نکته مهم این که این تردد احشام در دیگر محورهای ارتباطی استان مازندران نظیر هراز و فیروزکوه هم انجام می شود.

ساری، نور، محمودآباد، آمل، بابل، نکا، بهشهر، گلوگاه، سوادکوه، قائمشهر، جویبار، تنکابن، چالوس، رامسر، کلاردشت، نوشهر، رویان، عباس آباد، سلمانشهر شهرستان های عشایرنشین مازندران هستند.

نوع دام در اختیار عشایر استان مازندران شامل دام های سبک گوسفند و بز و دام سنگین گاو بومی است، در مجموع عشایر مازندران یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک و ۱۴۶ هزار و ۷۳۰ رأس دام سنگین در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha