برنامه‌ریزی ۱۷۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای پایداری تولید و صادرات

تهران - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با تاکید بر اینکه نهاده های مورد نیاز طیور تامین است، گفت: طبق سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی ۱۷۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه برای ماه های آینده در دستور کار است که این امر علاوه بر پایداری تولید می تواند موجب استمرار صادرات شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ابراهیمی روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت تولید و صادرات افزود: واگذاری امور به تشکل ها و تسهیل واردات نهاده ها و سیاست گذاری و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای رفع موانع تولید در افزایش تولید مرغ موثر بوده، به طوری که از ابتدای سال ۱۴۰۳ میانگین ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته و در نهایت با مازاد تولید روبرو شدیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در حالی کشور مجبور به واردات مرغ بود که امسال با رفع مشکلات تولید و افزایش جوجه یکروزه ، تامین به موقع نهاده های طیور تولید افزایش یافت تاجایی که امسال به مرحله صادرات مرغ رسیدیم.

رشد ۴۰ درصدی جوجه ریزی در سال جاری
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهارداشت: میزان جوجه ‌ریزی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد داشته که رقم قابل توجهی در تولید است.

وی اضافه کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته در مجموع ۲۰۸ میلیون قطعه جوجه‌رریزی انجام شد، اما در فروردین ماه سال جاری بیش از ۱۳۶ میلیون قطعه و در اردیبهشت ماه ۱۵۶ میلیون قطعه جوجه‌ ریزی شده که این رقم در خرداد ماه جاری به طور مجدد تکرار می‌شود.

به گفته ابراهیم، این در حالیست که جوجه ریزی فروردین ماه سال گذشته حدود ۱۰۵ میلیون قطعه بوده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده مازاد گوشت مرغ تولید داخل توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حفظ ذخایر داخلی خریداری شده است گفت: ذخایر مرغ کشور در پیک مصرف به بازار تزریق می شود.

ابراهیمی افزود: در هشت ماه گذشته بازار مرغ روند با ثباتی داشته و میانگین مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان بوده اما تلاش داریم از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم.

نهاده های طیور تامین است
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه مشکلی در تامین نهاده های طیور نداریم، تصریح کرد: بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی تا ۶ ماه آینده در تامین نهاده های دامی مشکلی نداریم که این امر به پویایی صنعت طیور کمک خواهد کرد.

ابراهیمی افزود: سال گذشته در تامین نهاده های دامی مشکلاتی داشتیم که از مرداد ماه به بعد مشکل ثبت سفارش نهاده دامی مرتفع شد بنابراین تولیدکنندگان با اطمینان خاطر بیشتری به تولید پرداخته اند که این امر منتج به افزایش جوجه ریزی، ثبات بازار و تبدیل کشور از واردکننده به صادرکننده شده است.

۳.۵ میلیون تن ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ظرفیت مرغداری‌ های گوشتی کشور را در مجموع ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: هماهنگی‌ های لازم وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی در دو سال اخیر سبب شد ایران از وارد کننده مرغ به صادر کننده این محصول تبدیل شود که گام موثری دراین صنعت بوده است.

وی اظهار داشت: تامین به موقع نهاده‌ها و برنامه ‌ریزی مناسب در زنجیره واحدهای پرورشی مرغ لاین، اجداد و مرغ مادر گوشتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و تضمین این ثبات در۶ ماه آینده باعث شد، ۴۵۶ شرکت تعاونی تولید کننده مرغ در ۳۰ استان کشورموجب افزایش و ثبات در بازار مصرف شدند.

ابراهیمی تصریح کرد: با وجود تورم در سایر محصولات مورد نیاز خانوار، قیمت مرغ نه تنها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نداشته بلکه ارزان تر شده است.

وی با اشاره به این که صادرات مواد غذایی در عرصه جهانی نوعی قدرت دیپلماسی و نشانه موفقیت یک کشور محسوب می‌شود، افزود: به همین دلیل تمام دستگاه‌ های اجرایی باید تلاش کنند با تصمیم‌ گیری های غیرتخصصی، خدشه‌ ای در بازارهای صادراتی این محصول وارد نشود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: به دلیل اشباع بازار داخلی به دنبال تقویت بازارهای صادراتی هستیم و اکنون عمده صادرات مرغ ایران به کشور عراق و به ویژه اقلیم کردستان انجام می‌شود و در حال رایزنی با بازرگانان کشورهای همسایه و حتی چین برای افزایش صادرات مرغ هستیم.

امکان صادرات حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزارتن گوشت مرغ در سال
ابراهیمی اظهار داشت: با روند افزایش تولید مرغ و ثبات در بازار، امکان صادرات بین ۱۱ تا ۱۵ هزار تن گوشت مرغ در ماه است که در مجموع سالانه حدود ۱۷۰ هزارتن می شود به طوری که از اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون ۳ هزارو ۷۵۰ تن گوشت مرغ توسط اتحادیه مرغداران گوشتی میهن به کشورهای هدف صادر شده است.

به گفته وی، این میزان صادرات جدای از صادرات گوشت مرغ که توسط زنجیره های تولید صورت گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: به طور حتم هرگونه تنش در عرصه تامین نهاده‌ های طیور و از دست دادن فرصت‌ های صادراتی می تواند آسیب به مجموعه زنجیره تولید گوشت مرغ وارد کند که این امر با برنامه ریزی برای استمرار تولید مغایرت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha