۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۵۰
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85504706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گردشگری گوهرسنگ ضرورت رونق اقتصادی کشور است

گناباد-ایرنا- مجری طرح صنعت گوهر سنگ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشور در صنعت گوهر سنگ ایجاد صنعت گردشگری در این بخش از نیازهای مهم رونق اقتصادی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدابومحمد هاشمی عصر دوشنبه در دیدار با فرماندار گناباد افزود: باید با راه‌اندازی گردشگر گوهرسنگ و جذب گردشگران داخلی و خارجی برای معرفی این قابلیت‌ها در سطوح داخلی و خارجی بیشتر بهره گرفت.

وی ادامه داد: گناباد با توجه به قابلیت‌های خاص صنعتی و معدنی و از جمله معادن در بخش‌های مختلف از مناطق مستعد صنعت گردشگر گوهر سنگ و قطب این فعالیت‌ها در جنوب استان خراسان رضوی محسوب می شود.

مجری طرح صنعت گوهر سنگ سازمان ایمیدرو با اشاره به راه اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد گوهر سنگ شناسی در ۶ دانشگاه کشور تصریح کرد: سازمان ایمیدرو از پایان نامه‌های رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع بهسازی گوهرسنگ‌ها و افزایش نقش آفرینی آنها در رونق اقتصادی و اشتغالزایی حمایت می کند.

وی اظهار داشت:‌ با وجود قابلیت‌های خوب ایران در صنعت گوهر سنگ ولی میزان سهم کشورمان در بازارهای جهانی محدود است و باید افزایش یابد.

وی افزود: در راستای سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ کشور که سه سال قبل از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد ایجاد زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ها، برای کسب سهم یک و ۲ درصد کشور از بازار جهانی گوهرسنگ‌ها در افق سال‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: هماهنگی و ایجاد بستر مناسب توسعه صنعت‌ گوهرسنگ کشور در حوزه‌های مختلف ازجمله مطالعات اکتشافی، آموزش و توسعه مراکز آموزشی، توسعه مراکز اعتبارسنجی آزمایشگاهی و مطالعات پژوهشی حوزه گوهر سنگ طبق برنامه زمان‌بندی و به طور منسجم در کارگروه‌های تخصصی از رویکردهای سازمان ایمیدرو برای دستیابی به این هدف است.

هاشمی گفت:‌ در این راستا در ۱۱ استان عملیات اکتشافی گوهرسنگ‌ها انجام و تجهیز کارگاه‌های گوهرتراشی بازارمحور با همکاری سازمان ایمیدرو و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ۳۱ استان طی ۲ سال گذشته انجام شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گناباد هم گفت:‌ این شهرستان در کنار ظرفیت‌های غنی فرهنگی و تاریخی از پتانسیل‌های خوبی در بخش‌های اقتصادی و صنعتی و معدنی و گوهرسنگها برخوردار است.

سید حسن شریفی مقدم با اشاره به فعالیت مرکز تخصصی گوهرسنگ تراشی در گناباد اظهار داشت:‌ این حرفه در قالب مشاغل خانگی نقش مهمی در اشتغالزایی علاقمندان و به خصوص بانوان دارد.

وی گفت: راه اندازی فرودگاه گناباد در یک سال گذشته ظرفیت مکمل و مهمی برای جذب گردشگر گوهرسنگ در این منطقه فراهم کرده است.

وی ایجاد هم افزایی و بهره گیری از ظرفیتهای این بخش در مسیر توسعه و رونق اقتصادی و اشتغال زایی گناباد را نیازمند تشکیل کمیته راهبردی گوهرسنگ ها دانست.

رضا نصیری فرماندار گناباد هم با اشاره به انجام فعالیت‌های اکتشافی معادن مس و طلا با حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در این شهرستان تصریح کرد: باید با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و راه اندازی کارگاههای آموزشی از صنعت گوهرتراشی برای رونق اقتصادی بیشتر این منطقه بهره گرفت.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha