۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۲۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85504905
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هوای پاکم آرزوست/ نفس بجنورد گرفت

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۲۳
کد خبر: 85504905
هوای پاکم آرزوست/ نفس بجنورد گرفت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شاخص کیفیت هوای این شهر با توجه به افزایش گرد و غبار برای دومین روز متوالی برای تمامی گروه ها در وضعیت ناسالم قرار دارد.

رضا شکاریان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون شاخص کیفی هوا در مرکز استان ۱۵۴ ثبت شده است که بر این اساس در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه ها قرار دارد.

وی افزود: افزایش ریزگردها در آسمان استان علت آلودگی هوا است البته اکنون کیفیت هوا تنها در مرکز استان و شهر جاجرم قابل سنجش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: غلظت آلاینده ها در آسمان استان از شب گذشته روندی رو به افزایش دارد.

انگشت شماتت به سمت ترکمنستان

وی، کانون های گرد و غبار در داخل و کشور همسایه را عامل اصلی ریزگردهای استان دانست و افزود: زمین های کشاورزی رها شده در جنوب استان و دشت قره میدان در مانه و سملقان از منابع تولید گرد و غبار در استان است همچنین دشت قره قوم در کشور همسایه ترکمنستان از دیگر کانون های ریزگردها محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، حکایت های خوش و ناخوش برای این کشور و استان های خراسان شمالی و رضوی دارد.

بیابان قره قوم که از واژه ترکی- ترکمنی به معنای شن سیاه گرفته شده افزون بر ۷۰ درصد از خاک ترکمنستان همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.

شکاریان ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بجنورد و وجود کوه در اطراف شهر، ماندگاری هوا در آسمان این شهر بیشتر است از این رو در صورت آلودگی هوا حل مشکل سخت تر است.

به گزارش ایرنا، آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

ریزگردهای صحرای قره قوم کشور ترکمنستان، فعالیت سنگ شکن‌ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده در حاشیه بجنورد منبع اصلی گرد و غبار و علت مهم آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی است.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha