۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85504957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰۰ زندانی جرایم غیرعمد در کردستان منتظر دست‌های خیرخواه مردم

سنندج- ایرنا- هر ساله تعداد قابل توجهی از زندانیان جرایم غیرعمد در کردستان با کمک خیرین از زندان آزاد می شوند و حالا هم چشم ۳۰۰ نفر به دستان خیرخواه مردم استان است.

به گزارش ایرنا، زندانیان جرایم غیرعمد ۲ دسته هستند عده ای شامل جرائمی هستند که مشمول دیه می شود و دسته دیگر بدهکاران مهریه، نفقه و چک های بلامحل هستند.

از آنجایی که زندانیان جرایم غیرعمد از روی سهو یا اشتباه و سهل انگاری مرتکب جرم شده‌اند، پس از لحاظ دینی و انسانی، کمک به این افراد ضروری است.

با این هدف، ستاد دیه کشور به عنوان یک نهاد مردم‌پایه و غیردولتی به منظور کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد تاسیس شد و تاکنون توانسته است هزاران نفر از محکومان مالی و زندانیان جرایم غیرعمد را از زندان آزاد کند.

این ستاد در استان کردستان و با همت خیرین، کمک های بسیار ارزشمندی به زندانیان جرایم غیرعمد داشته است؛ برای آشنایی بیشتر با وضعیت آماری زندانیان و کمک های انجام شده، با "محمد خسروی" مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کردستان گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: در حال حاضر چند زندانی جرایم غیرعمد در کردستان در حبس هستند و بدهی مالی آنها چقدر است؟

خسروی: حدود ۳۰۰ زندانی جرایم غیرعمد با بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بدهی در زندانهای استان حبس و چشم انتظار کمک های مردمی هستند.

البته با کمکهای خیرین در جشن گلریزان سال جاری تعداد زیادی از این افراد نیز به آغوش خانواده هایشان بازگشتند. ستاد دیه استان عملکرد مطلوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته که این مهم نشان دهنده تعامل گسترده این ستاد مردمی با خیرین و نیکوکاران کردستانی است.

۳۰۰ زندانی جرایم غیرعمد در کردستان منتظر دست‌های خیرخواه مردم

ایرنا: سال گذشته چند زندانی جرایم غیرعمد با چه میزان بدهی از زندان آزاد شدند؟

خسروی: سال گذشته ۳۰۰ نفر با مبلغ کل بدهی هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال از زندان آزاد شدند که از این مبلغ بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال بصورت بلاعوض از محل کمک خیرین ستاد دیه کشور و استان بوده و مابقی در قالب گذشت شکات، نقدینگی مددجویان و پذیرش اعسار توسط مراجع قضایی است؛ در ضمن از تعداد ۳۰۰ زندانی آزاد شده ۲۹۴ مرد و ۶ نفر زن بودند.

ایرنا: امسال تاکنون چند زندانی از زندان آزاد شده اند؟

خسروی: در سال جاری ۵۴ نفر با ۴۷۰ میلیارد ریال بدهی از زندان آزاد شدند.

بهرحال تعداد زیادی از مددجویان چشم انتظار کمک خیران و مردم خیرخواه استان هستند، کسانی که مجرم نیستند و به ناچار به واسطه بدهی مالی، در زندان‌ها در حبس به سر می‌برند.

ایرنا: وضعیت کمک های مردمی چطور است؟ آیا فرهنگ سازی لازم صورت گرفته؟

خسروی: کمک های مردمی هرساله به صورت نمادین در ماه رمضان به عنوان جشن گلریزان مخصوص زندانیان نیازمند مالی جرایم غیر عمد در مرکز استان و تمامی شهرستانها برگزار می شود و این کمک ها در طول سال با مراجعه به دفتر ستاد دیه و یا از طریق شماره حساب های اعلام شده در سایتها و پیام رسان ها انجام می شود.

ایرنا: کسانی که قصد کمک دارند، از چه طریقی می توانند کمک مالی کنند؟

خسروی: خیرین با مراجعه به دفتر ستاد دیه با در اختیار گذاشتن پرونده پس از تحقیقات میدانی کمک های خود را اهدا می کنند.

ستاد دیه تنها مرجع رسیدگی به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است و تحقیقات پیرامون پرونده های مددجویان جرایم غیرعمد به صورت جامع توسط گروه تحقیق این ستاد صورت می گیرد و پس از آن برای آزادی به هیات امنا ارجاع داده می‌شود.

افراد علاقه‌مند به مشارکت در این کار خداپسندانه می‌توانند کمک‌های خود را از ۲ طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۸۶۹۹۴۹ نزد بانک ملی و یا شماره کارت ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۳۴۰۳۷۱۰ نزد بانک تجارت، به نام ستاد دیه استان واریز کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha