۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85504984
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آزادسازی «باغ مزار» خراسان شمالی ۱۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد 

بجنورد-ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه خراسان شمالی گفت: آزادسازی عرصه و حریم اثر تاریخی «باغ مزار» در این شهرستان نیازمند تامین ۱۶ میلیارد ریال اعتبار است.

وحید محمودی فر روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح عرصه و حریم بنا برای باغ مزار از دغدغه ها و مشکلات مردم این منطقه است، ساکنان منطقه باغ مزار اجازه ساخت و ساز در زمین های واقع در عرصه این بنای تاریخی را ندارند.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز در زمین های حریم درجه یک این بنا نیز با رعایت ضوابط و شرایط انجام می شود از این رو مردم خواستار فروش این زمین ها هستند افزود: هشت ملک در عرصه این بنای تاریخی است که ۲ ملک باید خریداری و ۶ ملک نیز قرار است با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با واگذاری زمین تملک شود.

محمودی فر خاطرنشان کرد: سال ۹۲ اعتباری برای تملک و آزادسازی حریم این بنا تخصیص داده شد و یکی از بناهای مزاحم اثر تاریخی خریداری شد اما دیگر همسایه ها به دلیل اختلاف قیمت کارشناسی با قیمت پیشنهادی خود، حاضر به فروش زمین نشدند.

وی افزود: اکنون با پیگیری های انجام شده تامین اعتبار برای خرید اضطراری ۲ ملک در حال انجام است و امید می رود در نیمه نخست سال جاری این اعتبار تخصیص یافته و ۲ نفر از اهالی منطقه به خواسته خود برسند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه گفت: سال ۹۲ حدود یک میلیارد ریال برای تملک و آزادسازی حریم این بنا اعتبار تخصیص یافت.

وی اظهار کرد: باغ مزار گرمه یک بنای تاریخی- مذهبی مربوط به دوره ایلخانیان و یکی از منحصر بفرد ترین آرامگاه های خراسان شمالی است. این بنا با ۲ طبقه که طبقه زیرین سردابه بوده و هنوز به صورت دست نخورده باقی مانده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمودی فر درباره مرمت این بنای تاریخی گفت: بهسازی این بنای ارزشمند از سال ۸۸ آغاز شد اکنون ۹۰ درصد از اقدامات مربوط به مرمت انجام شده است، تاکنون پنج میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده است.

بنای تاریخی باغ مزار گرمه یکی از بناهای یادمانی آرامگاهی است. بر اساس فرم معماری و مقایسه نمونه‌های مشابه به نظر می‌رسد این بنا در دوران ایلخانی و یا تیموری ساخته شده و در دوران صفوی و قاجار نیز توالی کاربری داشته است.

شهرستان گرمه از شمال به شهرستان مانه وسملقان و از جنوب و شرق به شهرستان جاجرم و غرب به شهرستان شاهرود استان سمنان و از شمال غرب به شهرستان مینودشت استان گلستان ختم می‌شود.

شهر گرمه بر سر راه‌های کاروان‌ رو بین نیشابور و گرگان قرار دارد و همواره موردتوجه قرار داشته و از دوران ‍‍پیش‌ازتاریخ تا ادوار متاخر اسلامی به طور پیوسته نقش بارزی را در تکامل فرهنگی خطه خراسان ایفا کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha