۲۵۰۰ هنرمند صنایع دستی شناسنامه دار در قشم فعال هستند

قشم - ایرنا - مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ هنرمند شناسنامه دار صنایع دستی با پروانه بهره‌برداری سازمان منطقه آزاد در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس مشغول به فعالیت هستند.

ابراهیم رستم گورانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: گلیم بافی، گلابتون دوزی، سوزن دوزی، رودوزی سنتی، زری دوزی، عروسک سازی، خوس دوزی، حصیر بافی، سبدبافی، تشک بافی، ماکت سازی لنج، ساخت اشیا کاربردی با استفاده از سیس خرما و برقع دوزی بخشی از توانمندی هنرمندان صنایع دستی قشم است.

وی ادامه داد: همچنین هنرمندان این جزیره در بافت تورهای مستحکم ماهیگیری، ساخت و ساز سنتی عود، ساخت زینت آلات از صدف و سایر بقایای آبزیان، ساخت دمپایی های چوبی (کپکاپ)، ماکت ماهی در ابعاد و انواع مختلف، تسبیح، دستبند، انواع عصا و مینیاتور تبحر و تسلط دارند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: در زمان حاضر هشت شرکت تعاونی صنایع دستی قشم محصولات شان را علاوه بر عرضه در بازار داخلی، به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم صادر می‌کنند و در این زمینه جزیره قشم را می‌توان پیشگام صادرات صنایع دستی در میان مناطق آزاد کشور دانست.

رستم گورانی اضافه کرد: برای حمایت از فعالان صنایع دستی در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس بزودی ۲۵ غرفه به صورت پایدار در یکی از مجتمع‌های تجاری شهر قشم دایر می‌شود و امکان افزایش آن هم وجود دارد.

نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی هنرمندان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با عنوان «ساخت قشم» به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی یکشنبه شب در محل مرکز نمایشگاه های بین المللی سازمان منطقه آزاد بر پا و تا ساعت ۲۲ امشب میزبان علاقه مندان، هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی خواهد بود.

این نمایشگاه با حضور هنرمندان حوزه های مختلف صنایع دستی این جزیره و با هدف افزایش مشارکت جامعه محلی همسو با شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» گشایش یافته است.

در این نمایشگاه که در قالب ۵۰ غرفه دایر شده، علاوه بر صنایع دستی بانوان قشمی، انواع شیرینی ها و تنقلات محلی و نیز چاشنی های غذا برای علاقه مندان عرضه می‌شود.

صنایع دستی قشم یک ترانه و هزار بهانه است، ایجاد چنین موقعیت ممتازی و حفظ آن در طول زندگی نسل های پیاپی مرهون نقش آفرینی و تاثیرگذاری صنعتگران چیره دست و خلاقی بوده که توانسته اند این جزیره را در زمینه صنایع دستی، رشته های مختلف و متنوع در اعماق روستاهای بکر و غنی با فرهنگی اصیل مطرح کنند.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های طلایی و نقره ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خلیج فارس شناخته می شود.

قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha