۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85505107
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدیه زندگی در روز سفر

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85505107
هدیه زندگی در روز سفر

بجنورد- ایرنا- هشت بیمار مرگ مغزی خراسان شمالی از ابتدای سالجاری تاکنون به ۳۳ بیمار نیازمند عضو زندگی دوباره بخشیدند تا نشان دهند نبض مهربانی و ایثار همچنان در این خطه از شمال شرق کشور می تپد.

به گزارش ایرنا، سال های پیش تعداد قهرمانان زندگی بخش در خراسان شمالی محدود بود و کمتر کسی تن به اهدای عضو می داد.

معمولا خانواده ها در یک دوراهی سخت گیر می کردند و با ترس از گوشه و کنایه اطرافیان، قلبی را که می توانست سال های سال در سینه دیگری بتپد به زیر خروارها خاک می فرستادند.

کمتر کسی به فکر خانواده های دلواپس نیازمند اهدای عضو بود و روز به روز بر شمار افراد نیازمند عضو افزوده می شد.

خدارو شکر این روزها نگاه ها به اهدای عضو زیرسایه برخی اقدامات فرهنگی در خراسان شمالی عوض شده و روز به روز بر شمار افراد ناجی در خراسان شمالی افزوده می شود.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ابتدای سالجاری تاکنون هشت بیمار مرگ مغزی به ۳۳ بیمار نیازمند عضو زندگی دوباره بخشیدند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد افزایش نشان می دهد.

هدیه زندگی در روز سفر

افزایش ۷۰ درصدی اهدای عضو

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی می گوید: اهدای عضو هشت بیمار مرگ مغزی شده استان در سالجاری به ۳۳ بیمار نیازمند دریافت عضو زندگی دوباره بخشید که نسبت به مدت پارسال ۷۰ درصد افزایش داشته است.

جواد شاهین فر می افزاید: سن اهداکنندگان عضو بین ۲۵ تا ۶۰ سال بودند که پس از مراحل تایید مرگ مغزی و رضایت خانواده، اهدای عضو آنها انجام شده است.

وی می ادامه می دهد: به لحاظ جنسیت نیز اهدا کنندگان عضو استان در سالجاری بیشتر آقایان بوده اند.

شاهین فر می گوید: پارسال نیز ۶ بیمار مغزی در استان به ۲۰ نیازمند اهدای عضو زندگی دوباره بخشیدند.

هدیه زندگی در روز سفر

۲۰۰ بیمار کلیوی در انتظار پیوند

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: ۲۰۰ بیمار از ۲۸۴ بیمار کلیوی زیر پوشش این دانشگاه نیازمند پیوند عضو کلیه هستند.

مهری فرشاد می افزاید: بیشترین بیماران در انتظار پیوند عضو خراسان شمالی نیز بیماران دیالیزی اند که از اولویت های پیوند عضو هستند.

به گفته وی؛ پیوند عضو بیماران نیازمند خراسان شمالی در بیمارستان منتصریه مشهد انجام می شود.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: برای انجام پیوند کلیه، بیمار یا باید با هزینه های شخصی اقدام به این کار کند و یا با تشکیل پرونده و درخواست برای پیوند کلیه در صف انتظار قرار گیرد.

فرشاد ادامه می دهد: بیمارانی که در فهرست انتظار قرار می گیرند باید هر سه ماه یکبار آزمایش ها و پرونده خود را به روز کنند در غیر این صورت پیوند آنها به تاخیر می افتد.

هدیه زندگی در روز سفر

برای اهدای عضو چه باید کرد

افرادی که تمایل به اهدای عضو دارند باید کارت اهدای عضو (پیوند کارت) دریافت کنند.

این کارت معمولا در همایش ها و مراسم انجمن اهدای عضو در اختیار افراد قرار می گیرد اما راحت تر این است که با مراجعه به سایت اهدای عضو به آدرس ehdacenter.ir نسبت به این امر خداپسندانه اقدام کنیم.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha