اولین گام‌ها برای کوتاه کردن دست سودجویان از حبله‌رود + فیلم

سمنان - ایرنا - سوای خشکسالی و آغاز فصل گرم، تصرفات غیرقانونی و برداشت‌های نامتعارف از «حبله رود» در بالادستِ تنها رودخانه دائمی استان سمنان در گرمسار چالش جدی است. بیشتر برداشت‌های غیرمجاز که گفته می‌شود حتی برای ویلاسازی اختصاص می‌یابد، در خارج از این استان است و باعث به خطرافتادن حقابه واقعی در غرب سمنان شده. اکنون مسوولان در این زمینه ورود کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حبله رود» تنها رودخانه دائمی استان سمنان و مهم ترین منبع آبی برای تأمین آب کشاورزی مردم غرب استان سمنان در شهرستان‌های گرمسار و آرادان است که در سالهای اخیر میزان آب آن به شدت کاهش یافته و کشاورزی منطقه در معرض خطر قرار گرفته؛ اما خشکی حبله رود تنها به سبب کاهش نزولات جوی نیست، بلکه عوامل انسانی با برداشت‌های غیرمجاز در بالادست در این موضوع دخالت دارند.

حبله رود رودخانه ای به طول حدود ۲۴۰ کیلومتر از کوه‌های شمالی فیروزکوه در استان تهران سرچشمه می‌گیرد و مسیر نهایی آن غرب استان سمنان است.

حبله رود در سالیان گذشته پرآب بود و منطقه ای جذاب برای گردشگران و تفریح تعطیلات آخر هفته مردم غرب استان سمنان محسوب می‌شد. بعد از خشکسالی‌های متوالی و کاهش نزولات آسمانی، این رودخانه رفته رفته و روز به روز تحلیل رفت و حتی در برخی از روزهای سال کاملا خشک می شود و در برخی روزها اگر باران نصیب مردم این منطقه شود، رودخانه به مانند یک جویبار کوچک آب روانه می شود.

در سال های اخیر همواره شاهد کاهش آب ورودی از سد نمرود به حوضه آبریز گرمسار بودیم و مسئولان این منطقه از برداشت‌های نامتعارف در بالادست ابراز نگرانی می‌کردند؛ این در حالی است که در برخی روزهای سال بستر حبله رود کاملا خشک می‌شود.

به خطرافتادن حیات کشاورزی در گرمسار

این روزها نگرانی در بین کشاورزان گرمساری بر سر آب به اوج خود رسیده و دغدغه همه آنان دریافت حقابه خود از حبله رود و نجات مزارع و باغ‌هایشان است؛ چیزی که حق آنان است اما به آرزو تبدیل شده.

حال آن که با آغاز فصل تابستان حیات کشاورزی در این منطقه با بحران جدی بی آبی مواجه است، نابودی باغ‌ها و مزارع کشاورزی در غرب استان سمنان نزدیک است. باید دید مسئولان شهرستان گرمسار و استان سمنان برای رفع این تهدید جدی چه برنامه‌هایی دارند؟

برخورد جدی با متخلفان برداشت غیرمجاز از حبله رود

دادستان عمومی و انقلاب گرمسار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه معضل کم آبی مطالبه مردم گرمسار به ویژه کشاورزان روستاهای پایین دست است، ابراز کرد: بازدید از بستر حبله رود از ابتدای حوزه گرمسار تا حوزه فیروزکوه که در حوزه قضایی این شهرستان قرار دارد، انجام شد.

وحید محمدی از شناسایی نقاط تخلف و برداشت های غیرمجاز در مسیر حبله رود در حوزه استحفاظی گرمسار خبر داد و گفت: برابر با قانون با متخلفانی که برداشت غیرمجاز از این منبع آبی را انجام دادند، برخورد شد و تجهیزات برداشت این متخلفان ضبط شد.

وی با تأکید بر اینکه مطابق قانون افراد متخلف در این راستا شناسایی و دستگیر می‌شوند، تصریح کرد: آب حق همه مردم گرمسار است و دستگاه قضا بر سر حیات مردم با متخلفان مماشات نمی‌کند.

وی در خصوص دستورالعمل کنونی تقسیم آب افزود: اداره امور منابع آب گرمسار مکلف است هر آنچه حقابه مردم و کشاورزان روستاهای این شهرستان است تقسیم کند و افراد متخلف در حوزه بنه کوه گرمسار که اقدام به برداشت غیرمجاز می‌کنند، شناسایی و به دستگاه قضا معرفی شوند.

۹۵ درصد برداشت‌های غیرمجاز خارج از استان سمنان است

دادستان گرمسار با بیان اینکه میزان آب ورودی به حوزه گرمسار حقابه واقعی مردم این شهرستان نیست، عنوان کرد: در بازدیدهای نامحسوس از حوزه فیروز کوه، برداشت های نامتعارف و غیرقانونی محسوس است و حدود ۹۵ درصدبرداشت های غیرمجاز از حبله رود در خارج از محدوده استان سمنان و در حوزه فیروزکوه اتفاق افتاده است.

وی افزود: با پیگیری مسئولان استان سمنان و تهران، نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس و سایر مسئولان مرتبط استانی و کشوری، در صدد احقاق حق واقعی مردم گرمسار از حبله رود هستیم.

این مسوول قضایی از مکاتبه با دادستان کل و معاون امور عامه حقوقی دادستانی کشور خبر داد و گفت: اگر مجوز رسیدگی به تخلفات امور آب و برداشت های غیرمجاز را به دادستانی گرمسار محول کنند، این معضل در کمتر از یک هفته پایان می یابد. اما در صورتی که مجوز این امر صادر نشود ،توقع بر این است که دادستان فیروزکوه مکلف به رسیدگیبه تخلفات در اسرع وقت در حوزه بالادست باشد تا وضعیت آب شرب و حقابه مردم گرمسار از این منبع آبی به سرعت بهبود یابد.

شناسایی ۵۰۰ نقطه برداشت غیرمجاز در حریم حبله‌رود

منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در این باره بیان کرد: برای احداث سد نمرود قرار بود پیوست زیست‌محیطی و حقوقی توسط پایین‌دست تعیین شود تا برای هر منطقه مشخص شود چه میزان اجازه برداشت آب دارد.

یاسر عربی با بیان اینکه در خلال اجرای این طرح، موضوع تعیین اجازه برداشت توسط پایین‌دست یا دیده نشده یا با سهل‌انگاری مواجه شده است، افزود: برداشت‌های غیرمجاز در ۵۰۰ نقطه در مسیر حبله رود وجود دارد که راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه‌شده و لازم است اجرایی شود تا سهم مردم گرمسار و آرادان از این رود محقق شود.

آب حبله رود برای گُل‌کاری و ویلاسازی بالا دست مصرف می‌شود

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و مسوولان مختلف شهرستان گرمسار با تمام توان برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز از این رودخانه دائمی در حال پیگیری هستند، اضافه کرد: با توجه به اینکه بالادست رودخانه حبله رود در محدوده استان تهران قرار دارد، در این راستا دچار خلاء قانونی هستیم که دادستان گرمسار در حال پیگیری و مذاکره با دادستان فیروزکوه برای دریافت «نیابت قضایی» جهت رفع این مشکل است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی، جلوگیری از توسعه ویلاسازی و باغ‌سازی در محدوده بالادست و خارج از استان سمنان را ضروری دانست و گفت: وزارت نیرو، بنیاد مسکن، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باید نسبت به اجرای گام دوم انتقال آب از سد نمرود و تخلیه‌نشدن روستای سله‌بن و تصرفات غیرقانونی پاسخگو باشند.

به گفته وی، مشکل آب در غرب استان سمنان به یک چالش جدی تبدیل شده است، مگر می شود آب رودخانه برای ویلاسازی و گُل‌کاری در بالادست مصرف شود، ولی صنایع گرمسار آب نداشته باشند.

تأکید استاندار سمنان بر تامین حقابه واقعی غرب استان از حبله رود

استاندار سمنان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در این باره بیان کرد: حقابه غرب استان از حبله‌رود باید به منظور رفع نیاز بخش کشاورزی استان با بیش از ۴۵ هزار بهره‌بردار تامین شود.

سیدمحمدرضا هاشمی با اشاره به اینکه اولین تاکید تامین آب آشامیدنی است و آب بخش کشاورزی و صنعت بعد از آن دارای اهمیت است، افزود: معاون‌های هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های سمنان و تهران به همراه فرمانداران گرمسار و فیروزکوه بازدید میدانی جامعی از مسیر حبله‌رود در برنامه دارند و با بررسی گزارش میدانی این مسوولان، تصمیم‌گیری لازم در این زمینه اتخاذ می‌شود.

استاندار سمنان یادآور شد: با استاندار تهران هم در گذشته نشست هایی برگزار شد تا حقابه غرب استان سمنان از این رودخانه دائمی به میزان لازم محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تأمین حقابه کشاورزان گرمساری از این منبع آبی نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است و با ورود دستگاه قضا نسبت به جلوگیری از اضافه برداشت های غیرقانونی از حبله رود بخش اعظمی از بحران کم آبی در غرب استان سمنان رفع خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha