۱۳ سند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در چهارمحال و بختیاری تدوین شد

شهرکرد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از مهمترین برنامه‌های این استان در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در همین راستا طی سه سال اخیر ۱۳ سند پیشگیری تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن حسین‌میرزایی روز سه‌شنبه در کارگروه فرهنگی و اجتماعی این استان افزود: با تدوین و اجرایی کردن این سندها شیوع آسیب‌های اجتماعی در استان طی سال‌های اخیر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی که برای آن سند تدوین شده اعتیاد به مواد مخدر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری موثرترین راه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر را اقدامات فرهنگی عنوان کرد و گفت: اگر چه برنامه‌های فرهنگی زمان‌بر است و در طول زمان جواب می‌دهد اما موثر است و به نتیجه می‌رسد.

حسین‌میرزایی تصریح کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وظیفه چند دستگاه مشخص نیست بلکه همه دستگاه‌ها در کنار آحاد مردم در این رابطه وظیفه دارند و مسوول هستند.

وی تاکید کرد: در راستای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر به زودی مرکز پایش و رصد در استان راه‌اندازی می‌شود تا بتوان به طور دقیق‌تر و شفاف‌تر این موضوع را پیگیری کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: یکی دیگر از موضوعات مهم در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در استان، کنترل از مبدا ورود مواد مخدر به استان است که در این رابطه باید اقدامات لازم به کار گرفته شود.

شیوع اعتیاد در استان روبه کاهش است

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر در استان رو به کاهش است، گفت: با این وجود گرایش زیاد جوانان و نوجوانان به مصرف قلیان و سیگار نگران‌کننده است چراکه مقدمه اعتیاد به مواد مخدر به شمار می‌رود.

مهشید سلیمانی افزود: در حال حاضر ۱۷ کمپ ترک اعتیاد در استان فعال است که از این تعداد ۱۶ کمپ مربوط به مردان است و یک کمپ به زنان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه تعداد مراجعات به کمپ‌های ترک اعتیاد در استان طی سال گذشته کاهش یافت، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ در مجموع پنج هزار و ۵۸۷ نفر در کمپ‌های ترک اعتیاد استان پذیرش شدند این در حالی است که این عدد در سال ۱۴۰۲ به پنج هزار و ۴۰۱ نفر کاهش یافت.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: در سال ۱۴۰۱ نوع مواد مخدر مصرفی در استان از نوع سنتی و صنعتی اختلاف قابل توجهی نداشته و به یک میزان بوده اما در سال ۱۴۰۲ مصرف مواد صنعتی در استان افزایش داشته و درصد آن در مقایسه با مواد سنتی ۶۰ به ۴۰ بوده است.

سلیمانی به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی این سازمان در حوزه مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان و همسرانی که پدر یا همسر معتاد دارند در ۴۷ محله پرخطر استان برنامه‌های فرهنگی و پیشگیرانه اجرا شد.

وی افزود: همچنین ۲۴ مورد آموزش و آگاه‌سازی نیز در ادارات و کارخانه‌ها استان اجرا شد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری از اختصاص تسهیلات اشتغالزایی به ۱۳۵ معتاد رها یافته از دام اعتیاد در سال گذشته خبر داد و گفت: این تسهیلات به میزان ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان دارای حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha