۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85505242
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آسودگی خیال مرال‌های پارک جنگلی قرق گرگان

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۷
کد خبر: 85505242
آسودگی خیال مرال‌های پارک جنگلی قرق گرگان
بچه مرال تازه متولد شده در پارک جنگلی قرق

گرگان- ایرنا- فرسودگی حفاظ محل نگهداری مرال‌های پارک جنگلی قرق شهرستان گرگان یکی از دغدغه‌های زیست این گونه ارزشمند جانوری گلستان به شمار می‌رفت که با پیگیری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان و تخصیص لحاظ اعتبار کافی برای نصب فنس جدید، امنیت به زندگی مرال‌ها برگشت.

به گزارش ایرنا، از خرداد سال ۱۴۰۱ طرح تخصیص اعتبار نوسازی فنس‌کشی محل نگهداری مرال‌های پارک جنگلی قرق که بیش از ۴۰ سال از عمر آن می‌گذرد، از سوی مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان درخواست شده بود.

محل نگهداری مرال‌ها در پارک جنگلی قرق ۲ هکتار وسعت دارد و طبق گزارش اخیر مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، ۹ راس مرال در این محل نگهداری می‌شود.

رییس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در ابتدای امسال ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای نوسازی فنس‌ محل نگهداری مرال‌ها در پارک جنگلی قرق تخصیص یافت.

رسول مقسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اعتبار برای اجرای فنس‌کشی به طول هزار و ۷۱ متر با ارتفاع چهار متر هزینه می‌شود.

آسودگی خیال مرال‌های پارک جنگلی قرق گرگان

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شتاب در اجرای طرح مزبور از سوی پیمانکار، عملیات آن به زودی پایان یافته و دیگر مشکلی برای زیست مرال‌ها در پارک جنگلی قرق وجود نخواهد داشت.

وی از طرح توسعه محل نگهداری مرال‌ها در پارک خبرداد و گفت: این طرح از سوی کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری در دست مطالعه و تهیه نقشه است تا فضای زیست مرال‌ها در پارک از ۲ هکتار کنونی افزایش داده شود.

مقسم افزود: توسعه مساحت محل نگهداری مرال‌ها در پارک جنگلی قرق پس از تایید نهایی کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اعلام خواهد شد.

وی درخصوص تامین تغذیه مرال‌های پارک جنگلی قرق، گفت: با توجه به دستور دادستان مرکز گلستان، ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست و شهرداری قرق، وظیفه تامین تغذیه مرال ها را برعهده دارند و شبکه دامپزشکی شهرستان نیز بر بهداشت این گونه ارزشمند نظارت دارد.

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یادآور شد: به طور میانگین هر ۲ ماه یکبار حدود یک تُن کنستانتره برای تغذیه مرال‌ها در این پارک تامین می‌شود.

مقسم یادآور شد: اکنون جمعیت مرال‌ها (گوزن‌ها) در این پارک، ۹ راس است و به‌تازگی نیز یک راس متولد شد.

پارک جنگلی قرق در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر گرگان و در نزدیکی شهر فاضل آباد شهرستان علی‌آباد و در دسترس تردد زائران امام هشتم (ع) و گردشگران شمال کشور قرار دارد.

این پارک طبیعی در محیط جلگه‌ای قرار دارد، مکان آن در سال ۱۳۴۸ از سوی مرحوم حسین سعیدی آشتیانی بنیانگذار پارک‌های جنگلی ایران تهیه و عملیات احداث از سال ۱۳۵۰ آغاز شد، امروز مساحت این پارک جنگلی به۶۵۰ هکتار می‌رسد و درختان آن بیشتر از گونه های انجیلی و ممرز است.

در این پارک گونه‌های جنگلی دیگر شامل بلوط، نمدار، توسکای قشلاقی، افرا، خرمندی و آزاد و پوشش درختچه‌ای و گیاهی همانند سایر رویشگاه‌های جلگه‌ای ایران وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha