۹۰هزار میلیارد ریال برای طرح های آبی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم هزینه شد

تبریز- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به تلاش دولت سیزدهم برای اتمام طرح های نیمه تمام استان در حوزه آب اشاره کرد و گفت: در سه سال خدمت دولت، ۹۰ هزار میلیارد ریال برای این منظور هزینه شد و بسیاری از طرح هایی که ۲۰ سال از آغاز اجرای آنها سپری می شد در این دولت به نتیجه رسید.

به گزارش ایرنا، یوسف غفارزاده روز سه شنبه در سلسله نشست های تبیین خدمات دولت در آذربایجان شرقی که در محل خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، اظهار کرد: یازده طرح مهم آبی استان در این دولت در مسیر اتمام و تکمیل قرار گرفت که از مهمترین آنها می توان به آبرسانی به میانه، تکمیل شبکه های پایاب سدها، حلقه آبی جنوب تبریز، مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی سدهای قیزقلعه سی و گردیان و کانال خداآفرین اشاره کرد.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی به میانه که شامل فاز نخست سد گرمی چای، خط انتقال و تصفیه خانه بود پس از ۲۰ سال در این دولت به بهره برداری رسید و اکنون مردم این شهر و روستاهای واقع در مسیر از آب شرب سالم و پایدار برخوردارند.

غفارزاده ادامه داد: تکمیل شبکه پایاب سدها به مساحت ۱۲ هزار هکتار نیز در دولت سیزدهم اتفاق افتاد که در شهرستان های عجب شیر، هشترود، میانه، جلفا و خداآفرین بهره برداری شد با اینکه از حلقه آبی ۲۷ کیلومتری جنوب تبریز ۲۵ کیلومتر در سه سال گذشته بهره برداری شد و مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی نیز وارد شبکه شد.

وی به آغاز عملیات اجرایی حلقه آبی شرق تبریز نیز اشاره کرد و گفت: این حلقه آبی سه مخزن بزرگ تامین آب تبریز را به هم وصل می کند که طبق برنامه قرار است تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

غفارزاده به بهره برداری از کانال خداآفرین در سد قیزقلعه سی نیز اشاره کرد و افزود: با وارد شدن آب به این کانال، کشاورزان استان های آذربایجان شرقی و اردبیل از مزایای آن برخوردار شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی دیگر طرح مهم بهره برداری شده در دولت سیزدهم در استان را جایگزینی لوله های فولادی در خط زرینه رود اعلام کرد و گفت: این خط انتقال ۱۸۰ کیلومتر طول دارد که ۱۲۰ کیلومتر آن لوله بتنی با قطر ۲ هزار میلی متر است که در این دولت همه این لوله های با لوله های فولادی جایگزین و موجب پایداری آب شرب تبریز شد.

غفارزاده ادامه داد: تصفیه خانه جلفا و هادی شهر نیز با ۹۳ درصد پیشرفت و سد گردیان نیز در هفته دولت بهره برداری می شود.

وی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد طرح های آبی باقیمانده از دولت های قبلی در استان در سه سال گذشته دولت تمام و تکمیل شده و بقیه نیز در سالجاری تکمیل می شود که نتیجه توجه ویژه دولت شهید رئیسی به این حوزه است.

غفارزاده به ساحل سازی در رودخانه ارس نیز اشاره کرد و گفت: این رودخانه ۴۵۰ کیلومتر در مرز کشور جریان دارد که ۲۷۰ کیلومتر آن در آذربایجان شرقی است و با توجه به شیب عرضی این رودخانه به سمت ایران، هرسال شاهد شست و شوی خاک یا زیرآب رفتن قسمتی از سرزمینمان می شدیم که با ساحل سازی، هزار و ۵۰۰ هکتار از سواحل این رودخانه به خاک کشور بازگشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha