همکاری محیط زیست با فدراسیون تیراندازی برای حفاظت از حیات وحش

تهران - ایرنا - تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و فدراسیون تیراندازی کشور به منظور کمک به احیای گونه‌ای در خطر انقراض و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاهش فشار برداشت از جانوران وحشی با هدایت دارندگان سلاح به باشگاه های تیراندازی، ساماندهی شکارچیان فرهنگ و آموزش آنها، قانونمند سازی و ساماندهی استقاز سلاح مجاز در کشور و بهره گیری از ظرفیت های مردمی علاقمند به خدمات رسانی به شکارچیان و دارندگان سلاح برخی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: حفاظت مشارکتی از برنامه‌های اصلی سازمان محیط‌زیست است و در این راستا اقدامات ارزنده ای انجام شده‌است.

علی سلاجقه افزود: آموزش، پایه و اساس حفاظت از محیط زیست است و باید مبتنی بر پژوهش های میدانی باشد.

وی با اشاره به تفاهم نامه فوق اظهارداشت: در راستای این تفاهم نامه می توان شکارچیان را از کمینگاه های خود در طبیعت بیرون کشید تا بتوانند هیجان خود را در مکان های که برای این منظور در نظر گرفته شده تخلیه کنند.

وی به پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اشاره کرد و گفت: هم ما و هم دنیا در زمینه تولد یوز در اسارت تجربه چندانی نداشتیم اما با تمام اینها سه توله یوز به دنیا آمد و متاسفانه تلف شدند اگر زنده می ماندند می توانستیم به دستاوردهای علمی خوبی در این زمینه دست یابیم.

سلاجقه تاکید کرد: برای حل مشکلات محیط زیستی و حفاظت از حیات وحش ، دانشگاهیان و پژوهشگران کنار سازمان محیط‌زیست قرار بگیرند چون سازمان از آخرین یافته‌های علمی برای حفاظت بهره می برد.

وی اظهارداشت: تمام کسانی که از طبیعت بهره می برند از جمله آفرودسواران باید قانونمند شوند و سازمان هم در تلاش است تا از پتانسیل برای حفاظت استفاده کند.

سلاجقه گفت: اکنون شرایط محیط زیست کشور در آستانه ها قرار گرفته و عوامل مختلفی مانند تغییر اقلیم، اجرای پروژه‌های نابجا و فشار بیش از حد بر طبیعت براین شرایط دامن زده است.

فدراسیون تیراندازی به کمک حیات وحش آمد

همچنین معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بر اساس این تفاهم نامه قرار است ١٠٠ باشگاه تیراندازی در کشور احداث شود تا شکارچیان بتوانند هیجان شکار خود را در آن مکان ها تخلیه کنند.

حسن اکبری افزود: تلاش می شود فضای این باشگاه ها به گونه‌ای باشد که نظر شکارچیان را جلب کند تا فشنگ های خود در این باشگاه ها مصرف کنند و حیات وحش مصون بماند.

وی اظهارداشت: از طرف دیگر دست اندازی به طبیعت کم می شود چون شکارچیانی که تمایل به تیراندازی و امتحان قدرت نشانه گیری خود دارند می توانند از ظرفیت این باشگاه‌ها استفاده کنند. این اتفاقی است که در تمام دنیا افتاده و آنها توانستند بخشی از حس تیراندازی را در شکارچیان کنترل کنند.

اکبری گفت: هدف این تفاهم نامه ایجاد ١٠٠ باشگاه برای این منظور است که با همکاری باشگاه تیراندازی و بخش خصوصی انجام می شود و آن طور نیست که برای این کار بودجه دولتی تخصیص یابد بلکه علاقمندان این کار را انجام خواهند داد.

در این مراسم همچنین نقشه پراکنش گونه های شاخص حیات وحش، سیستم هوشمند سازی پایش مناطق، اهدا نمونه‌های تایپ و پاراتایپ( اولین نمونه ها که در ثبت و معرفی گونه های جدید به دانش زیست شناسی استفاده می شود) و کتاب ارزیابی ریسک و مدیریت ثبت گونه های غیر بومی مهاجم رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha