۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۲
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85505402
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱ گونه جانوری در خطر انقراض در کردستان بیمه شدند

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۲
کد خبر: 85505402
۱۱ گونه جانوری در خطر انقراض در کردستان بیمه شدند

سنندج- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان گفت: ۱۱ گونه جانوری در خطر انقراض از جمله پلنگ و خرس قهوه‌ای در استان بیمه شدند.

به گزارش ایرنا، حیدر ویسی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران استان در سنندج با اعلام اینکه ۱۱ گونه جانوری در معرض خطر انقراض در استان وجود دارد، اظهار کرد: چهار گونه پستاندار، پنج گونه پرنده و ۲ گونه دوزیست در زیستگاه های استان در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی ادامه داد: برای حمایت از این گونه‌های در معرض تهدید خطر انقراض، صندوق ملی محیط زیست با صندوق بیمه کشاورزی قراردادی منعقد کرده و این گونه های جانوری را بیمه کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان اضافه کرد: در صورت آسیب و ضرر هر یک از این گونه ها به اراضی و محصولات کشاورزی، خسارت وارد شده توسط این صندوق به کشاورزان پرداخت می شود و تاکنون نیز ۲۴۰ میلیون ریال در این رابطه در استان پرداخت شده است.

ویسی با بیان اینکه هر سال سرشماری از حیات وحش در زمستان به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی و آگاهی از شرایط زیستگاه‌ آنها انجام می شود، اضافه کرد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در استان ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی، ۴۷ گونه پستاندار، ۳۱۱ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده و ۵۴ گونه ماهی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان ادامه داد: سه زیستگاه جدید از سال های ۱۴۰۱ تا سال جاری در استان برای سنجاب زمینی، میش مرغ و کل و بز با کمک جوامع محلی شناسایی شده است.

ویسی با اعلام اینکه جمعیت کل و بز وحشی در استان براساس سرشماری انجام شده ۶۲ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: قوچ و میش و کل و بز هم جزو گونه های جانوری هستند که باید مورد حفاظت بیشتر قرار گیرند.

در مجموع معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان رتبه چهارم را از لحاظ عملکرد در بین استان های مختلف کشور کسب کرده است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha