سیاست مستقل خارجی نیاز اصلی پاکستان است/ حمایت از توسعه روابط ایده‌آل با ایران

اسلام‌آباد - ایرنا - شماری از مقام‌های دولتی و اندیشمندان سیاسی پاکستان با تاکید بر اتخاذ سیاست مستقل خارجی برای همگرایی در منطقه و پرهیز از سیاست بلوک‌بندی، گفتند: اسلام‌آباد از توسعه روابط ایده‌آل با جمهوری اسلامی ایران به ویژه افزایش حجم تجارت دوجانبه حمایت می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، کنفرانس امنیت ملی و سیاست خارجی به اهتمام اندیشکده صنوبر در اسلام‌آباد با حضور وزیران دفاع و اطلاع رسانی دولت پاکستان برگزار شد.

شماری از اندیشمندان سیاسی و دیپلمات‌های پاکستان شامل سفیران سابق، چهره‌های نظامی، اساتید دانشگاهی، اصحاب رسانه و دانشجویان نیز در این گردهمایی حضور یافته و پیرامون روابط خارجی پاکستان، چشم انداز سیاست خارجی و رویکرد تعامل با همسایگان و کشورهای فرامنطقه صحبت کردند.

سخنرانان پیروی از سیاست مستقل خارجی بدون تاثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ را نیاز امروز پاکستان خوانده و بر اهمیت روابط سنتی و دیرینه این کشور با همسایگان تاکید کردند.

برخی از آنان، امنیت اقتصادی و ثبات داخلی را برای داشتن سیاست مستقل خارجی در پاکستان اجتناب ناپذیر توصیف کرده و گفتند: سیاست بلوک بندی و یا پیوستن به رقابت‌های خطرناک در منطقه هرگز به سود پاکستان نخواهد بود.

نیاز اصلی پاکستان سیاست مستقل خارجی است/ حمایت از توسعه روابط ایده‌آل با ایران

وزیر اطلاع رسانی پاکستان با یادآوری سفر ماه گذشته شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به اسلام‌آباد، این بازدید را گشایش روزنه جدید میان دو کشور برای دیپلماسی دانست و تاکید کرد: تهران و اسلام‌آباد با عبور از چالش‌های امنیتی و دیگر مسائل مرتبط با آن، یک دیپلماسی جدید را با سفر رئیس جمهوری فقید ایران آغاز کردند.

وی اظهار داشت: سفر دکتر رئیسی به پاکستان علیرغم تحولات خاورمیانه در آن روزها به ویژه عملیات نظامی ایران علیه (رژیم) اسرائیل بر سر جای خود باقی ماند و حضور رئیس جمهوری ایران بیانگر پیوند قوی دو کشور همسایه به رغم چالش‌های غیرمنتظره در اطراف ما است.

عطاء الله تارر گفت: پاکستان خواهان همزیستی مسالمت آمیز با همه همسایگان خود و سایر کشورهای فرامنطقه است و برای دستیابی به اهداف مشترک و تامین حقوق مردمان خود معتقد به همکاری‌های سازنده اقتصادی و ارتباطاتی در منطقه هستیم.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان گفت: ما به تجارت آسان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان اعتقاد راسخ داریم؛ همچنان که در سفر مهم رئیس جمهوری ایران به پاکستان ما بر افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار توافق کردیم.

نیاز اصلی پاکستان سیاست مستقل خارجی است/ حمایت از توسعه روابط ایده‌آل با ایران

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان نیز اظهار داشت که این کشور طی سه دهه گذشته با چالش‌های جدیدی در جبهه سیاست خارجی، مبارزه با تروریسم و معیشت نابسامان کشور مواجه بوده است.

وی با اذعان به تعاملات پیچیده پاکستان با آمریکا و اهمیت روابط دوجانبه با چین، گفت: ما در برهه‌ای از طالبان در افغانستان حمایت کردیم که متحمل به پیامدهای منفی آن نیز شدیم اما هیچ سودی برای پاکستان نداشت.

وزیر دفاع پاکستان با اشاره به روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، از توسعه روابط میان دو کشور همسایه حمایت کرد و گفت: ما خوشبختانه روند مطلوبی را در گسترش روابط با تهران طی می کنیم و باید با همین رویکرد رو به جلو حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: پاکستان در ایجاد توازن در روابط خود با چین و روسیه و همزمان روابط با آمریکا نیز با چالش و آزمون سختی مواجه بود اما علیرغم این وضعیت سعی کردیم رویکرد مستقلی در سیاست خارجی داشته باشیم.

خالد مسعود سفیر اسبق پاکستان در چین نیز با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه با ایران اظهار داشت که همه ما سرنوشت مشترکی داریم لذا باید با مشارکت بازیگران مهم منطقه‌ ایران، چین و روسیه در مسیر همگرایی و ارتباطات منطقه‌ای قدم برداریم.

رحمان اظهر چهره‌ رسانه‌ای و مجری برنامه‌های سیاسی شبکه اکسپرس پاکستان نیز در این جلسه اظهار داشت: یک ملت باید در همه حال برای دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های خود در صحنه باشد همانند ایرانیان که یک الگوی بارز در وحدت و انسجام ملی هستند.

وی اضافه کرد: ملت ایران همواره برای همراهی سیاست کلان کشور خود علیرغم چالش‌های داخلی، در صحنه حاضر هستند.

قمر چیما مدیر اجرایی اندیشکده صنوبر نیز در پایان بر اقدامات دستگاه دیپلماسی دولت اسلام‌آباد برای غلبه بر چالش‌های داخلی، ترمیم معیشت و گشایش در جبهه سیاست خارجی تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha