۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 2862
کد خبر: 85505581
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل دامپزشکی قم: ۲۱ پایگاه نظارت بر کشتار دام در عید قربان فعال است

قم- ایرنا - مدیرکل دامپزشکی قم تدابیر اتخاذ شده برای نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام در عید سعید قربان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در روز عید قربان ۲۱ اکیپ عملیاتی ثابت و سیار شامل پزشک و بازرس بهداشتی، ناظر شرعی و یک راننده در سطح استان استقرار خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مهدی سرکشیک روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ، استقرار ۱۰ پایگاه ثابت در مناطق مختلف استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: این پایگاه‌ها در شهرستان‌های کهک و جعفرآباد همچنین در شهر دستجرد و محل اداره‌کل دامپزشکی استان استقرار پیدا می‌کنند، تعدادی پایگاه سیار نیز در مناطق مختلف قم، کهک و جعفرآباد به فرآیند ذبح شرعی و بهداشتی دام نظارت خواهند کرد.

وی در ادامه بیان داشت: ۱۲ روحانی به عنوان ناظر شرعی مسئولیت نظارت بر ذبح دام را بر عهده دارند.

سرکشیک با بیان اینکه با کشتارگاه‌های دام نیز هماهنگی لازم صورت گرفته است تاکید کرد: شهروندان باید کشتار دام در عید قربان را فقط در کشتارگاه‌های استان انجام دهند.

وی یادآور شد: قم دارای ۲ کشتارگاه دام سبک و سنگین است که با تمامی امکانات مورد نیاز و ناظران شرعی و بهداشتی در جاده قم - جعفرآباد قرار دارند.

وی اضافه کرد: فارغ از این کشتارگاه‌ها، مسجد جمکران و آسایشگاه سالمندان بهزیستی نیز به عنوان مکان‌های عرضه و کشتار دام در نظر گرفته شده‌اند.

سرکشیک گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری قم هم برای عرضه و کشتار دام، ۶ مکان را در میدان رسالت، بلوار امام علی‌(ع)، بلوار جمهوری، بلوار حضرت معصومه(س)، بلوار یادگار امام‌(ره) و شهرک پردیسان پیش‌بینی کرده‌است.

مدیرکل دامپزشکی قم: ۲۱ پایگاه برای نظارت بر کشتار دام در عید قربان فعال است

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد که دام‌ها را تنها از طریق میدان دامی دام‌شهر خریداری و از تهیه دام از فروشندگان متفرقه خودداری کنند.

وی فرهنگ‌سازی برای کشتار دام در محیط کشتارگاه را ضروری عنوان کرد و گفت: این موضوع، از آلودگی شهر و محیط زیست جلوگیری به عمل می‌آورد.

سرکشیک، برگزاری مسابقه نقاشی ویژه گروه سِنی کودک و نوجوان را مورد توجه قرار داد و گفت: این مسابقه نقاشی حاوی پیام‌های بهداشتی پیرامون موضوع ذبح دام می‌باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای آگاه‌سازی جامعه از اهمیت رعایت نکته‌های بهداشتی و شرعی ذبح دام، از ظرفیت امامان جماعت مساجد و تریبون‌های نمازجمعه استفاده می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی قم در بخش دیگری سخنان با بیان این مطلب که سال گذشته در عید قربان پنج هزار و ۱۰۰ راس دام کشتار شد گفت: از این تعداد کشتار، یک‌هزار و ۱۴۱ کیلوگرم آلایش دامی و یک‌هزار و ۱۲۲ کیلوگرم گوشت آلوده ثبت و ضبط شد.

وی در ادامه ضمن هشدار به وجود بیماری‌های مشترک انسان و دام خاطرنشان کرد: کشتار دام به شکل پراکنده در سطح شهر، خطر ابتلا به این بیماری‌ها را مضاعف خواهد کرد، از این‌رو هرگونه کشتار فقط از طریق کشتارگاه‌های استان انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی قم در بخش دیگری سخنان، با یادآوری هماهنگی انجام شده با اتحادیه قصابان استان بیان کرد: شهروندانی که امکان مراجعه به کشتارگاه را ندارند، با ارائه سفارس به قصاب مورد اعتماد خود، برای کشتار دام و ادای نذر قربانی اقدام کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به خطرها و زیان‌هایی که سلامتی افراد را تهدید می‌کند، گوشت دام باید حداکثر ۲۴ ساعت پس از ذبح مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha