بررسی میزان مشارکت مردم مازندران در ادوار انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

ساری- ایرنا- آمار رسمی از حضور مردم استان مازندران در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که میانگین مشارکت مردم این استان در ۱۳ دوره برگزاری انتخابات ۷۲.۵ درصد بوده است.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی هشتم تیرماه سالجاری برگزار خواهد شد. انتخاباتی که به دلیل شهادت دکتر رییسی یکسال زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری در مازندران با اعلام اسامی نهایی داوطلبان این دوره از انتخابات از سوی شورای نگهبان طی سه روز گذشته تقویت شده به طوریکه برخی نامزها ستادهای انتخاباتی خود را در این استان فعال کرده اند.

بر پایه آمار رسمی اعلام شده از مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ادوار مختلف، مردم مازندران مشارکت بالاتری را نسبت به میانگین کشور داشته اند.

مردم این استان در سال ۱۳۸۸ مشارکت ۱۰۰ درصدی را در انتخابات ریاست جمهوری ثبت کردند و در ۲ دوره پس از آن یعنی یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز بیش از ۹۰ درصد مشارکت انتخاباتی داشتند.

بررسی میزان مشارکت مردم مازندران در ادوار انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

بر اساس آمارهای رسمی که در اختیار ایرنا قرار گرفته است، مجموع آمار جمعیت واجد شرایط رأی دادن در این استان طی ۱۳ دوره انتخاباتی، ۲۶ میلیون و ۸۲ هزار و ۴۰۷ نفر و مجموع رأی‌هایی که مردم این استان در ۴۵ سال اخیر برای انتخاب رئیس‌جمهور به صندوق‌های اخذ رأی انداختند ۱۸ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۵۱۳ رأی بوده است.

مازندران در برخی از دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شور و هیجان انتخاباتی موجود در فضای اجتماعی این استان مبدأ شکل‌گیری موج‌های انتخاباتی برای بعضی از نامزدها نیز شد.

حضور چهره‌های شاخص عرصه سیاست از مازندران نیز در برخی دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری فضای انتخاباتی در این استان را برجسته‌تر کرد. رقابت انتخاباتی احمد توکلی در ششمین و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری(۱۳۷۲ و ۱۳۸۰)، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری(۱۳۷۶) و علی لاریجانی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری(۱۳۸۴) سبب شد که فرآیند دموکراتیک انتخاب رئیس‌جمهور در ایران برای مازندرانی‌ها طی چهار دوره رنگ و بویی بومی و استانی هم به خود گیرد. هرچند که هیچ کدام از این افراد نتوانستند در انتخابات پیروز شوند.

مازندرانی‌ها یک بار دیگر مانند مردم سراسر کشور در حال و هوای انتخاب رئیس‌جمهور قرار گرفته‌اند. آن‌چه که در روزهای پیش رو برای فضای سیاسی و اجتماعی مازندران رقم می‌خورد، هرچند ممکن است قابل پیش‌بینی نباشد، اما داده‌کاوی‌ها و تجربیات و مشاهدات این گونه بیان می‌کنند که حال و هوای انتخابات نهمین رئیس‌جمهور در مازندران طی روزهای آینده مانند ادوار گذشته پرشورتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند که فعالیت انتخاباتی‌شان طبق مقررات از زمان اعلام اسامی آنان توسط وزارت کشور آغاز شد و تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز فرآیند اخذ رأی یعنی ساعت هشت صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ۱۴۰۳ پایان می‌یابد و هشتم تیر نیز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha