افزایش تمایل به اهدای عضو در همدان

همدان- ایرنا- مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش تمایل به اهدای عضو در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ مورد اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در استان انجام شده است.

ویدا سمیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بخش نخست اهدا کنندگان عضو شامل بیماران مرگ مغزی ناشی از سوانح رانندگی است که هشت مورد از اهدا کنندگان را شامل می شود.

وی اضافه کرد: بیماران مرگ مغزی با آمبولانس ویژه به بیمارستان سینا تهران برای اهدا و پیوند عضو اعزام می شوند و طبق قرارداد در صورت وجود گیرنده عضو در استان، کلیه ها به همدان بازگردانده می شود.

سمیعی تاکید کرد: پس از تایید مرگ مغزی فرد بیمار توسط تیم پنج نفره از پزشکان متخصص، نسبت به جلب رضایت خانواده ها برای اهدای عضو اقدام می شود.

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اهدای عضو از افراد زنده نیز برای بستگان درجه یک صورت می گیرد که این آمار در ابتدای سال جاری تاکنون چهار مورد و در ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۰ مورد بوده است.

سمیعی با بیان اینکه اهدای عضو از افراد زنده شامل کلیه ها و کبد می شود گفت: کبد دارای ۲ لوب (بخش) است و افراد با اهدای یک لوب آن نیز می توانند به زندگی ادامه دهند.

اهدای ۱۸ عضو ۲ بیمار

وی با بیان اینکه ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد اهدای عضو داشته ایم گفت: دختر ۱۱ ساله که به علت تومور مغزی و تشنج بستری شده بود با رضایت خانواده چهار عضو بدن شامل قلب، کبد و ۲ کلیه اهدا شد.

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین بانوی ۵۶ ساله تویسرکانی چندی پیش به علت تصادف در بیمارستان بستری شد اما به علت مرگ مغزی با جلب نظر و رضایت خانواده کبد، هر ۲ کلیه و نسوج آن به ۱۲ بیمار نیازمند اهدا شد.

خانواده نیمی از بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت ندادند

سمیعی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه ها برای افزایش رضایت خانواده بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو، فرهنگسازی است.

رشد اهدای عضو در همدان

وی اضافه کرد: جسم انسان پنج روز پس از مرگ پوسیده می شود در حالیکه می توان با اهدای عضو به چندین نفر زندگی دوباره بخشید.

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: باید به مرحله ای از دانش و بخشش برسیم که با میل و رغبت خانواده ها نسبت به اهدای عضو اقدام کنند.

سمیعی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون خانواده پنج بیمار مرگ مغزی به اهدای عضو عزیزانشان رضایت ندادند در حالیکه هر بیمار می تواند به یک تا هشت نفر زندگی ببخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha