دکتر کامبیز شقاقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوشبختانه الکترونیکی شدن نسخه های درمانی در استان قزوین جا افتاده و در صدور نسخه های کاغذی محدودیت هایی وجود دارد چرا که براساس ضوابط و قوانین، صدور این مدل نسخه ها به موارد اضطراری از جمله قطع اینترنت یا بروز اختلال در سامانه بیمه بستگی دارد.
وی ادامه داد: طرح صدور نسخه الکترونیک از سال ۹۷ پیگیری شده و امروز نیز به عنوان ضابطه قانونی کشوری مزایای زیادی برای درمانگران و بیماران دارد.
شقاقی در ادامه با اشاره به فواید صدور نسخه های الکترونیکی، تاکید کرد: صدور این نسخه ها باعث تجمیع اطلاعات، تسهیل ارتباط درمانگر با بخش داروخانه، بالا رفتن سرعت کار و همچنین ثبت سابقه بیمار در سامانه که این مساله می تواند زمینه استفاده برای پزشکان در مراکز درمانی، بیمارستانها و سایر مطبها را نیز فراهم کند.
وی با بیان اینکه مراقبت از فاش نشدن اطلاعات خصوصی بیمار که نکته قابل توجهی هم هست از جمله فواید دیگر نسخه های الکترونیکی هستند، ادامه داد: پزشکان تنها در صورت صلاحدید بیمار می توانند در سامانه نسخه الکترونیکی به اطلاعات شخصی آنها دسترسی داشته باشند.
وی یادآور شد: یکی دیگر از مزایای نسخه های الکترونیکی آن است که اگر پزشک چند دارویی را که با یکدیگر تداخل دارند به صورت همزمان تجویز کند، سامانه این موضوع را به پزشک هشدار میدهد و در نتیجه پزشک تصمیم خود را برای تجویز داروها تغییر میدهد.
به گفته شقاقی، جهان امروز در حال حرکت به سوی دیجیتالی شدن است و روش های سنتی در درمان بیماران دیگر منسوخ شده و ناگزیر هستیم تا خودمان را با این شرایط انطباق دهیم.
معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان قزوین خاطرنشان کرد: بازرسی و نظارت ها از نسخه های الکترونیکی به صورت دقیق توسط ناظران بیمه صورت می گیرد و اگر شهروندان در این خصوص با موارد غیرقانونی مواجه شدند می توانند مراتب را به سامانه ۳۳۲۴۱۱۲۲ اطلاع دهند تا رسیدگی های لازم صورت بگیرد.
نظر شما