اندیشه‌های محوری نامه‌های رهبر انقلاب، چراغ راه ماست

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه تهران ضمن اشاره به لزوم تبیین ابعاد مختلف نامه‌های رهبر انقلاب به جوانان و دانشجویان اروپایی و آمریکایی توسط دانشکده‌های مختلف این دانشگاه گفت: اندیشه‌های محوری این نامه‌ها چراغ راه همه ماست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش، نشست یک دهه سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جوانان آمریکا و اروپا؛ ورق‌خوردن تاریخ از شرق تا غرب امروز (چهارشنبه) با قرائت پیام سرپرست ریاست جمهوری آغاز شد.

در این نشست در سالن شهید رئیسی ساختمان مرکزی دانشگاه تهران، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و رئیس دانشکده مطالعات جهان، محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و محمدرضا مخبر دزفولی و هانیه سادات رئیسی، دختر شهید سیدابراهیم رئیسی، رئیس فرهنگستان علوم حضور داشتند.

محمد مقیمی در این نشست درباره نامه نگاری های رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا گفت: نامه نگاری های رهبر انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی سابقه دارد؛ اولین آنها سال ۹۳ و دومین آن سال ۹۴ منتشر شده در سال ۱۴۰۳ نیز نامه سوم ایشان منتشر شد. قصد داریم در این جلسه منظومه فکری رهبر انقلاب در این نامه ها را بررسی کنیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشکده های مختلف دانشگاه ماموریت خواهند یافت که در خصوص ابعاد مختلف نامه تحقیق کنند و در گام بعد باید آن را همه دانشگاهیان ترویج کنند. همچنین از روسای دانشکده ها در خواست دارم در حوزه های مختلف علمی در این نامه به مطالعه و تحقیق پرداخته و از منظر رشته خودشان به این رویداد مهم و تبیین آن در عرصه بین المللی بپردازند.

اندیشه‌های محوری نامه‌های رهبر انقلاب، چراغ راه ماست

وی افزود: یکی از مسئولیت های ما است که از طریق فعالیت های علمی و فرهنگی و اجتماعی به دیپلماسی علمی کمک کنیم. اندیشمندان نامه ها را از زاویه اندیشه ای خود بررسی کنند.

رئیس دانشگاه تهران به ویژگی کاربست ترغیبی به عنوان یکی از ویژگی های زبانشناختی این نامه اشاره می کند و می گوید که رهبر انقلاب در نامه با طراحی سوالاتی جوانان را ترغیب می کنند. اندیشه های محوری این نامه ها چراغ راه همه ماست.

وی شناخت واقعی تروریسم و حاشیه های آن مثل اسلام هراسی را عمده ترین تمرکز این نامه ها دانست و گفت: رهبر انقلاب در این نامه ها تلاش کرده اند نهادهای استکباری مثل رژیم اسرائیل که تروریسم را اشاعه می دهند و اینکه آیا فلسطین تروریسم است یا کشورهای حوزه مقاومت که برای دفاع از ملت فلسطین برخاسته اند، تروریسم اند یا آنها که مسبب این وضعیت هستند؟ به درستی تبین کنند.

مقیمی تصریح کرد: باید در عرصه های بین الملل تروریسم را تعریف کرد. مردم آمریکا که تحت تاثیر رسانه هایشان قرار دارند باید توجیه شوند. دانشگاهیان و قوه عاقله آنها خود مسیر را باز خواهند کرد.

رئیس دانشگاه تهران اسلام هراسی رایج در دنیا را به خاطر شناخت نادرست از مفهوم تروریسم دانست و تاکید کرد: باید مبتنی بر نامه رهبر انقلاب پیش برویم.

اندیشه‌های محوری نامه‌های رهبر انقلاب، چراغ راه ماست

وی به چرایی توجه رهبر انقلاب به جوانان و اهمیت این جامعه هدف پرداخت. همچنین به بافتار موقعیتی و زمانی ارائه نامه اشاره و خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن این موقعیت زمانی برای تببین درست از نامه ضروری است. ما در گام اول باید بتوانیم یک مجموعه تحقیقی از این نامه به دست آورده و در گام دوم تلاش کنیم همه دانشگاهیان مروج این نامه باشند.

هانیه سادات رئیسی دختر شهید ابراهیم رئیسی نیز در این نشست طی سخنانی کوتاه گفت: از همه می خواهم دعا کنند که در زمره صابرین باشیم. اتفاقی که برای رئیس جمهور شهید افتاد همگان را به ویژه محور مقاومت را متاثر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha