قدمت تولید انبوه نهال در میاندوآب به ۶۴ سال رسید

مهاباد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: تولید نهال در این شهرستان بیش از نیم قرن سابقه دارد و در حال حاضر ۶۴ سال از اولین تولید انبوه در این بخش می گذرد.

به گزارش ایرنا، رضا مقدم روز چهارشنبه در جلسه ساماندهی نهالستان های میاندوآب افزود: تاریخچه تولید نهال در این شهرستان به سال ۱۳۳۹، همزمان با تأسیس مرکز تحقیقات کشاورزی این شهرستان، بر می گردد و نهالکاران میاندوآب در تولید نهال، مهارت و تخصص ویژه‌ای دارند.

وی اضافه کرد: نهال های تولیدی در شهرستان میاندوآب از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می شود.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب ادامه داد: این شهرستان با ۴۶۰ واحد نهالستان به مساحت ۳۱۵ هکتار و تولید سالیانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال یکی از قطب های مهم تولید این محصول مهم توسعه ای در کشور است.

مقدم اظهار کرد: ۶۰ واحد از نهالستان های شهرستان موفق به اخذ مجوز فعالیت از مؤسسه بذر و نهال کشور شده است که در سال جاری ۲۸ واحد به مساحت ۹۹ هکتار مجوز نهالستان را تمدید کرده اند.

وی تاکید کرد: تولید نهال یکی از مولفه های مهم در ایجاد اشتغال و اقتصاد شهرستان محسوب می شود، به طوری که نزدیک به یک هزار نفر به طور مستقیم، در این زمینه اشتغال دارند و سالیانه از این محل ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد عاید نهالکاران شهرستان می شود.

وی گفت: در راستای دانش بنیان کردن تولید نهال و اجرایی سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهال‌های پایه رویشی با کیفیت بالا، برای ۳۰ واحد از نهالستان ها مجوز لازم صادر شده است و نهال پایه رویشی در تمامی نهالستان های مجوزدار میاندوآب عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب خواستار تسهیل در روند راه اندازی منطقه اقتصادی و نمایشگاه دائمی عرضه نهال در شهرستان میاندوآب و عضویت نهالکاران این شهرستان در صندوق حمایت از تولید نهال کشور شد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه که با هدف توسعه و ترویج تولید نهال مجوزدار و هوشمندسازی توزیع نهال در شهرستان برگزار شد، صندوق حمایت از تولید نهال کشور، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی و اعضای کمیته فنی نهال استان و شهرستان نیز حضور داشتند.

دشت میاندوآب با دارا بودن ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، ۲۶ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، وجود منابع خاک حاصلخیز، اقلیم مناسب و سازگار و تولید سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha